Dag 13: Namen

24 juli 2017 - Namur, België

Een dagje verregend in Namen

Geen vaardag vandaag vonden we. Enorme bakken met regen voorspeld dus geen weer om te varen.

Wel een dag om informatie in te winnen over alternatieve routes dan de Maas. Het uitzoeken op internetwebsites van de Rijkswaterstaat, ELV transport en VNF. Het gaat het er wel heel erg op lijken dat de Maas na Charleville Mézières veel problemen gaat geven. Er zijn sluizen uit de running vanwege de te lage waterstand. Omvaren is dan een optie. Dat kost ruim 5 dagen maar ook dan kom je weer in het gebied waar de waterstand laag is en beperkt geschut kan worden.  De diepgang is dan beperkt tot 1.40 en dat is te weinig gezien de hoeveelheid waterplanten.  Het schutten gaat dan met meerdere boten en dat betekent wachten tot er genoeg boten zijn. Schiet niet op allemaal!

Gisterenavond hebben we een paar alternatieven bedacht:

1. omvaren om de Maas te vermijden en dan toch op Moezel en Rijn uitkomen.
  2. Afslaan naar het westen en dan naar Parijs doorvaren, via de kanalen van de Marne maar ook daar is de waterstand laag
  3. afslaan naar het westen, door kanaal Des Ardennes, door Picardië, via Canal du Nord naar Lille , Antwerpen, Zeeland

Dat vroeg om nieuw rekenwerk. Hoeveel tijd kosten de routes, hoeveel marge hebben we? Het is hard werken hoor, zo'n vakantie!

Vanochtend belde Wolter met ELV transport ( Nederlandse organisatie die transport organiseert voor vrachtboten o.a. voor Frankrijk). De man, de heer Schipper ( haha: dit lijkt de Donald Duck wel!) informeerde ons over de stand van zaken op de Maas. Inderdaad: stremming! En bij de Marnekanalen is het ook beperkt.

Dus...... onze route wordt gewijzigd van Rondje Maas, Moezel,Rijn in ..... Noardersinne   in la droge ehh.... Douce France?  Wat is daar mis mee? Hoe en waarheen : in ieder geval morgen eerst maar eens Frankrijk invaren. Misschien eerst een tussenstop in Dinant maken.

Vandaag hebben we het oude stadscentrum van Namen bekeken. Dat lukte ons precies tussen 2 regenbuien in. Kofiietje genomen op een terras, waar al flink gedronken werd om half 12. Joie de vivre in Namur! Veel bedelaars hier, maar ook in Luik zagen we dat al. Dat zie je niet bij ons.

Verder een relaxte dag: lezen en luieren. Top!

1. Annelies:
    24 juli 2017
    Ach, jullie houden de moed er nog wel goed in: ik zie een big smile! En met zo'n tas Leonidas bonbons onder handbereik wegzakken in een boek of bij een serie op de buis, lukt ook vast wel. Misschien morgen wel weer een zonnetje? Blijft spannend waar jullie uiteindelijk uitkomen! We leven en lezen mee, hoor! Liefs vanuit la douce France
  2. Conny:
    25 juli 2017
    Die zak bonbons vertekent echt hoor, op de foto!
  3. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Je moet het maar verzinnen: om het ELV transport te bellen. Gelukkig dat jullie zo flexibel zijn en dat vervoer op het water die eigenschap ook vereist. Ben benieuwd waar het jullie brengt.