Dag 14: Namen > Dinant

25 juli 2017 - Dinant, België

Doorvaart Frankrijk gestremd. Plan C in de maak.

Vanochtend was het weer de hoogste tijd om de trossen los te gooien. Om half 11 gingen we los. We hadden vandaag 6 sluizen te doen en zo'n 25 km om in Dinant te kunnen komen. Het weer was redelijk: regenbuitjes buiten de sluizen om en zon en wind mee.

De eerste sluis na Namen gaat vlot. Heel even wachten. Het verval is niet zo groot vandaag: allen zo rond de 2.10 m.  We varen lekker. Dit is een mooi gebied om door heen te varen.

Bij de derde sluis, ( we zijn de enige boot) gaat het  goed totdat de deuren weer open moeten. Dat duurt best lang: 1,5 uur. De sluismeester doet zijn raam open en vertelt droog: "J'ai telephoné le reparateur" . Die komt ook inderdaad en dan na 1,5 uur varen we weer verder. Ondertussen hebben we geluncht. Wie heeft dat nu: lunchen in een sluis?  Als we bij de volgende sluis komen, kunnen we zo invaren. Wat vriendelijk om zo vlot te bedienen. Maar als we erin liggen gebeurt er niets. Nee!  Niet nog een keer! De sluis is niet 'en panne' maar we wachten op een ander bootje dat mee wil. Al met al zijn we weer  een uur verder.

Uiteindelijk varen we om half 6 Dinant binnen. We keken uit naar de vernieuwde aanlegplaatsen op de rechteroever . In mei 2016 waren ze ermee bezig, hadden we gezien toen we onderweg waren, via de toeristische cabrioroute naar Annelies en Ernest. Nu ruim 14 maanden later is het nog lang niet klaar. Gelukkig is er een mooie plek voor ons aan de overkant.

Dus al met al een lange vaardag met weinig km's en veel oponthoud.

Toch was dit allemaal niet zo bijzonder vandaag, een beetje wachten en zo. Dat hoort er gewoon bij.

Wat wel bijzonder is, is dat we Frankrijk niet inkunnen!! Vandaag spraken we een Deen, ( dat is niet bijzonder)  bij die sluis die het niet deed. Hij vertelde dat hij1,5 week had gewacht, net over de grens van Frankrijk omdat er een stremming was! Het zou opgelost zijn binnen 5 dagen en later nog eens 5 dagen erbij en toen zeiden ze: het duurt tot eind 2017! Help! Daar gaat ons vaarplan B. We checken internet en de stremmingen die bekend zijn . Inderdaad vinden we een bericht over deze stremming. Dat betekent dus geen Frankrijk! We hoeven niet meer na te denken over omvaren en dan naar de Moezel, of naar Parijs!  Het wordt dus terugvaren. We gaan nu door België. We gaan over een rivier: de Sambre. Een deel daarvan hebben we nog nooit gedaan. Die houdt nl. ook op op de grens van België- Frankrijk omdat de 2 landen al meer dan 10 jaar ruzieën over wie het nu gaat repareren. De rivier zelf schijnt zeer de moeite waard te zijn. Daarna gaan we via het hellend vlak naar beneden om zo naar Brussel te varen. Althans dat is nu plan C maar dat kan morgen natuurlijk ook wel weer anders worden.

Morgen eerst maar een Dinant verkennen. Zo vaak langsgevaren. Nu hebben we immers tijd genoeg.

Het varen is een test voor je flexibiliteit. Voor ons is het even omschakelen. I.p.v. een vaarroute maken, wordt het nu meer  trekken van de ene leuke plaats naar de andere. Alles is mogelijk :D

• Afstand: 26 km
  • Reistijd: 7 uur, Motoruren: 4,5 uur
  • Aantal sluizen vandaag: 6
  • Totaal aantal sluizen: 26
  • Windkracht NW 3 , temp. 20
  • Aantal km's: 485
  • Havengeld: €11,- stroom €1,- water,€1,- voor 75 liter. Douches en wasmachine ( die niet werkt!) ligging: in de Maas (!) aan de oevers van het centrum.

1. Renée:
    25 juli 2017
    Panne panne pech pech pech! Als we niet geholpen worden, komen we hier nooit meer weg!
  2. Annelies:
    25 juli 2017
    Oh jongens, wat een pech!
    Wel knap om zo flexibel te blijven denken: lukt plan A niet, plan B niet ....... dan gaan we toch gewoon voor plan C Zelfs al wordt het plan Z, dan nog gewoon blijven genieten hoor. Straks zitten jullie gewoon lekker op een terras aan de Grote Markt in Brussel aan een grote portie ijs! Bisou
  3. Herman Groen:
    26 juli 2017
    Wat jammer van al die plannen die niet door kunnen gaan. Veel geluk met en op de nieuwe route.
  4. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Dat wordt opeens wel een heel ander verhaal , ja! Maar ook VAST een mooi verhaal!!