Dag 15: Dinant

26 juli 2017 - Dinant, België

Dinant, van top tot teen bekeken.

De vaart is eruit vandaag. Vandaag een dag om na te denken over hoe nu verder......

Grapje! Geen getob. Vandaag lekker een dagje de toerist uitgehangen in Dinant. Allereerst hebben we de overkant van Dinant bekeken: Bouvignes. Dat hoorde vroeger niet bij Dinant, en vroeger is dan ook héél erg vroeger. Nu zijn er wat leuke kleine straatjes en een treinstation.

Aan de Dinantse kant wordt een nieuwe boulevard gemaakt. We dachten dat er ook aanlegplaatsen  zouden komen maar dat is dus niet zo. Het ligt er echter allemaal zeer on-af bij, afgezet met hekken. Volgens de borden had het in 2014 al klaar moeten zijn. Wij wandelen de kade langs. Daar is een supermarkt. Handig. Je stapt wel even terug in de tijd maar er zijn lekkere verse groenten en fruit en veel bier!!  Niet alleen Leffe vanwege de abdij die hier in Dinant is, maar natuurlijk veel Belgische bieren.

Lunchen aan de kade is natuurlijk echt vakantie. Heerlijk!  Daarna wordt het tijd voor de eerste attractie: met  la télépherique ( kabelbaan) naar boven naar de citadel. In 2 minuten ben je boven. De trap mag ook: 408 treden. We doen die wel maar dan naar beneden. Het is immers vakantie :) Boven heb je een prachtig uitzicht over de Maas. Je kunt een rondleiding door de Citadel krijgen, maar dat geloven we wel. We herinneren ons die van Namen nog, een paar jaar geleden. Leuk hoor, maar genoeg!  Er wordt een presentatie gegeven van de gevechten in WO-I hier in Dinant: bloedige strijd met de Duitsers. We lopen er snel doorheen. Buiten is het mooi zitten en lekker ver kijken. We kijken naar Frankrijk, slechts 20 km verderop en dromen van de mooie vaarwegen die we hadden kunnen bevaren :-p

Na een wandeling door de straatjes van Dinant en inkijkje in de Collegiale Cathedrale Notre Dame, gaan we terug naar de boot. Waarom de kathedraal 'Collegiale' wordt genoemd is ons niet duidelijk geworden. In Huy was dat ook al zo. Wie het weet mag het zeggen.

Terug aan boord, zoekt Wolter nog voor de laatste keer uit of er nog mogelijkheden zijn voor een tochtje door Frankrijk. Dat blijkt na een telefoontje en diverse websites, niet aan te raden. Tot onbepaalde tijd gestremd na Givet en daar begint het nu juist. Morgen dus terug naar Namen. Eens kijken of we onze gemiddelde snelheid kunnen verhogen t.o.v. gisteren.

1. Annelies:
    26 juli 2017
    Een kapittelkerk of collegiale kerk is een rooms-katholieke kerk waaraan een kapittel van seculiere kanunniken is verbonden. In Nederland en België hebben tegenwoordig alleen nog enkele kathedralen een kapittel. Nu snap je het vast wel, hi hi. Deze wijsheid is niet van mij hoor maar van Wikipedia!!! Mooie plaatjes van jullie in Dinant! Veel liefs van het bergvolk aan het bootvolk!!
  2. Conny:
    26 juli 2017
    Aha!! Dank je wel voor de uitleg. Geen katholieke achtergrond maat gewoon slim opgezocht. Hihi. Liefs van de boters voor jullie !!
  3. Herman Groen:
    27 juli 2017
    Wat don jullie - ondanks de tegenvaller leuke dingen!!
    En om even mijn ex-roomse wijsheden te tonen: een kapittelkerk is dus ook een kerk waar de bisschop huis houdt. Het kapittel bewaakt o.a. de zuiverheid van de leer; maakt iemand die onzuiver dan kan zo iemand gekapitteld worden....
  4. Conny:
    27 juli 2017
    Herman, dank je voor deze uitleg. Ik snap nu ook waar de uitdrukking 'gekapitteld worden' vandaan komt.
  5. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Kapittel: elke dag wordt er in de abdij van de Trappisten ' kapittel gehouden' in de , jawel, kapittelzaal. Dat houdt in , dat er een stukje uit de Regel van Benedictus wordt gelezen, zodat iedere monnik/moniale ' scherp' blijft.
    Tsja , dat weet ik dan weer....En al die weetjes komen naar buiten door jouw verslag, Conny! :-)