Dag 16 : Dinant > Namur

27 juli 2017 - Namur, België

Avalant naar Namur

Vaardag! Dat verveelt ons nooit. Voordat we wegvaren hebben we nog een praatje met onze (Fryske) buren uit Drachten. Zij varen al 13 jaar in Frankrijk en hebben deze toestanden van laag water, kapotte sluizen nog nooit meegemaakt. Eerder te veel water waardoor het hard ploeteren is tegen de stroom in. We hebben bedacht dat we een volgende keer wat eerder in het jaar gaan: mei, juni of zo. Eerst even mijn werk afronden ;) dan hebben we alle tijd.  Zij kenden trouwens het havengebouwtje ( Dinant) ook al goed. De kapotte wasmachine ( een briefje met de mededeling erop: "sorry, it does 't work at the moment" ) is al jaren zo!! Haha! Niet rekening gehouden met passanten die al eerder langs geweesst zijn. Typisch Belgisch: wat kapot gaat, blijft kapot en wordt niet opgeruimd.

We varen om half 11 weg maar dit keer staat elke sluis open als we komen binnenvaren. Dat betekent dat we na de 6- de en laatste sluis in Namen al om 13:30 uur zijn. We liggen weer aan de kade. Met ons een aantal Nederlandse schepen die net als wij ook een poging hadden gewaagd om Frankrijk in te komen.

Het was geen straf hoor, om weer dezelfde route terug te varen. Het blijft een ansichtkaart waarin wij varen. Onze snelheid was 1 km meer op het zelfde toerental. Kun je nagaan hoe weinig stroom ( water) er is.

Morgen moeten we een lange tocht ( ruim 50 km en 7 sluizen ) maken: voorbij Charleroi omdat er tussendoor geen aanlegplaatsen zijn om te overnachten. We kennen het traject dus zonder problemen zou dat moeten kunnen. Omdat nooit iets zeker is, volgens onze vriend Ben, gaan we morgen gewoon die kant op van Charleroi en zien we wel waar we komen.

• ​Afstand: 26 km

27 juli 2017
    Mijn tegeltjeswijsheid.
  2. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Nee , een straf kan het niet zijn met al die mooie plekjes! Gisteren ook al. En morgen vast weer!
  3. Bernarda Hofman:
    2 augustus 2017
    In Belgie zetten ze vaak een hekje om een kapot wegdek o.i.d. heen, zodat je weet dat het kapot is . Hekje kan daar jaren blijven staan; is namelijk goedkoper dan repareren. Met wasmachines in de haven gaan ze blijkbaar op dezelfde manier om. De Belgische slag, zullen we maar zeggen.