Dag 29: Willebroek > Antwerpen

9 augustus 2017 - Antwerpen, België

Stroomafwaarts naar Antwerpen

Vroeg op voor ons doen. We moeten om 8 uur door de sluis. Dan is het nog hoogwater  en kan er geschut worden. We varen de getijde rivier de Rupel op. De grote zeesluis bij Wintham kan ook maar dan moeten we daar eerst heen varen,wat ongeveer 45 minuten duurt. De Rupel is een  vriendelijker stukje en we komen dan op de zelfde plaats in de Schelde uit.

De rivier is mooi in de ochtend. Het stroomt behoorlijk door: zo'n 4 km stroom mee. Als we op de Schelde varen hebben we zelfs 6 km/uur stroom mee. We racen! Het is een  mooie brede rivier. Er is (nog) niet veel beroepsvaart.  We komen om 10 uur aan bij de wachtsteiger voor de haven van Antwerpen. Een eerdere sluis, waarmee je een stukje kan afsnijden, de Kattendijksluis, is alleen voor plezierboten. Echter, deze kan vanwege het tij maar tot 9 uur worden geschut.

Bij de passantensteiger leggen we aan tegen de stroom in. Als je vastligt zie je helemaal goed hoe hard het water stroomt. Ik heb er een video van gemaakt. We hebben ons bij de sluis al aangemeld. Zij bepalen wanneer we erin mogen en waar we moeten vastmaken in de sluis. Als we wachten op de steiger ligt er een douaneboot. We moeten onze eigendomspapieren, vaarbewjs, en een kassabonnetje waarop staat dat we de goede diesel hebben getankt, dus niet de rode, laten zien. Gelukkig hadden we dat allemaal bij ons.

Na 45 minuten wachten mogen we de sluis in. Het water staat laag. De sluiswachter neemt bij alle boten de lijnen aan, ook bij de beroepsvaart. Het is onmogelijk om zelf vast te leggen. We geven de langste lijnen die we hebben. Op de foto met Wolter, kun je zien hoe groot de bolders zijn op de kant, als we naar boven zijn gekomen. Dat gaat langzaam.

Als we uitvaren is het een drukte van jewelste aan de havenkant van Antwerpen. Ik heb dit ook maar even gefilmd. Wij koersen er gewoon tussendoor. Haha. Daarna door de brug naar de jachthaven van Antwerpen. De laatste brug draait maar eens per half uur. Er wordt aan gewerkt. Wij wachten tot het tijd is en roepen de brugwachter dan op. Hij zegt dat we te laat zijn, hij heeft em net bediend. Dat is niet waar want wij hebben daar een half uur voor liggen wachten. We vertellen hem dat we daar dus al 30 minuten liggen. Oké, dan wil hij de brug nog wel een keer bedienen.  We varen de haven in en hebben een mooie ligbox.

Daarna lopen we ( een heel eind) naar een scheepsbenodigdheden waar ze kaarten verkopen. Die van ons, van dit gebied, liggen nog thuis, hè? Omdat we niet hadden verwacht in deze buurt te zullen komen. Eindelijk de winkel gevonden. Geen kaart gekocht, want hij was er wel maar veel te uitgebreid. Gebieden waar we niet komen, is dus een beetje zonde van die €50,-

Terug naar de haven en naar de Albert Heijn, vlakbij. Terug op de boot zitten we heerlijk in de zon. Naast ons, vriendelijke maar luidruchtige Australiërs! Grappig hoor, die mensen hebben al 20 jaar geleden een boot gekocht,die in Rotterdam ligt. Ieder jaar komen ze een paar maanden hier varen. Leuk idee voor mijn broers: Rob en Paul! Vinden wij wel gezellig hoor! :D

Morgen gaan we Antwerpen verkennen. We blijven hier tot zaterdag. Vrijdag komt Renée ook aan boord en vaart ze  een paar daagjes met ons mee. Gezellig!

• Afstand: 26,5 km
  • Motoruren en reistijd: 3,6 uur/ 5,5 uur
  • Aantal sluizen :2 totaal: 73
  • ZW3, temp. 23 graden
  • Havenvoorzieningen: € 25,- borg voor de sepkey, 21,50 per nach, incl. Stroom, water, sanitair en internet, dat het alleen goed doet bij het havenkantoor. Je kunt ook tanken in de haven.
  • Stadscentrum is op loopafstand. Supermarkt is op 300 meter afstand.

1. Ernest:
    9 augustus 2017
    Al lezend ben ik soms ook best wel benieuwd naar al jullie wachturen bij bruggen en sluizen!!
    Kun je die ook niet vermelden?
  2. Conny:
    9 augustus 2017
    Haha, je wilt ons aan het werk zetten met al die gegevens. Maar ja dat is eigenlijk het verschil tussen de motoruren en de reistijd!
  3. Herman Groen:
    10 augustus 2017