Dag 53: Rondje fietsknooppunten Zutphen

2 september 2017 - Zutphen, Nederland

Fietsend met het veer over de IJssel

Gisterenavond nog aan de IJssel gekeken naar het Vuurwerk aan de overkant. We zitten lekker op een stoepje. Mooi hoor. Weinig gillende pijlen ( hou ik zooo van!) maar wel veel geknetter en prachtige sterren ( zie foto's en filmpje)  Daarna nog over de kermis gelopen. Gezellige drukte. Bij de botsauto's was het ouderwets rennen als de piep ging om in de auto's te kunnen. Leuk om te zien: stoere jongens  met 1 hand sturen en cool kijkend naar de meisjes. Het is een beetje familiekermis, veel kinderen met hun ouders en pubers.

Toen we terug waren hebben we een fietsknooppunten route uitgezet van 30 km die we vandaag hebben gefietst.  Een tochtje langs de uiterwaarden, over de winterdijk en een paar dorpjes. We gaan weer over de IJssel maar nu met een veerpontje. Naar Bronkhorst, dat van zichzelf zegt het oudste en het kleinste stadje van Nederland te zijn. Toch blijkt, na internet te hebben geraadpleegd, dat Eembrug, Sluis, en nog een paar stadjes kleiner en ouder zijn. Het is wel een idyllisch plaatsje. Veel kunstenaars exposeren in hun ateliertjes met beelden, aquarellen en ook veel edelsmeden en edelstenenverkopers. We lunchen daar bij de Herberg de Gouden Leeuw. Dat werd ons overigens afgeraden door de oude mannen op het leugenaarsbankje bij de veerpont. "Veel te duur!", zeiden ze. Nou, het was inderdaad een leugenaarsbankje want we moesten een redelijk normale rekening betalen :))

Het is heel mooi fietsen daar. Mooie omgeving zo rond de IJssel. Bovendien scheen de zon en was er weinig wind. Dat is extra prettig omdat we op de vouwfietsen reden. Het zijn topfietsen!

Terug op de boot hadden we 30 km in de benen zat de stoel zo lekker na het zadel!

Morgen wordt het weer varen. We kruipen op! Misschien doen we de Overijsselse Vecht. Voor het sluisje daar is de diepgang max. 95 cm. Dat kan net. Maar we hebben al eens eerder deze vakantie te makem gehad met te lage waterstand! Haha! Dus ff checken morgen en anders wordt het plan B, C,D of zo.....