Varen over de Rijn tot Duisburg

22 juni 2017 - Duisburg, Duitsland

Woensdag (gisteren)  hebben we de Rijn verder afgevaren. Het was bloedheet. In de stuurhut moest de airco heel hard werken. Daar was het koel als je van buiten naar binnen kwam..... voor even....;)

Wij hebben veel buiten gekeken. Wolter met zijn Rijnboek erbij, zodat hij kon zien wat we deze zomer zelf allemaal tegen gaan komen, als we zelf varen.

Er vaart vooral vrachtverkeer. Af en toe den plezierbootje maar die zitten totaal niet in de weg. We worden wel op een bepaald opgelopen in een ondiep stuk, door een tanker die een enorme hekgolf veroorzaakt. Daar heeft de Threant niet echt last van maar de kano's die daar aan de kant varen wel: één wordt op de kant gekwakt. Lijkt mij niet een pretje. Een beetje asociaal van die tanker. Haast, onder het mom van tijd is geld. Later wordt de tanker ( horen we op de marifoon) nog een keer gewaarschuwd.

We vinden het varen op de rivier mooi. Het is lekker breed en niet zo heel druk als we dit vergelijken met de Waal, waar we zelf wel eens een paar keer op hebben gevaren.

We komen langs Bonn, waarvan Marcel (kapitein) vertelt dat ze daar nooit hebben gelegen omdat daar geen plek  is voor hun schip. Bonn heeft wel een jachthaven. Je ziet niet veel Bonn vanaf het water. Dat is wel zo met Köln. Zie foto's! Dus dat wordt voor ons wel een tussenstopje deze zomer.

Ondertussen vaart de Threant door met een gemiddelde snelheid 16,5 km/uur. Stroomafwaarts! Het varen gaat sowieso 24 uur door met wisseldiensten 4 uur slapen en dan weer sturen.

Omdat de Threant ook containers kan vervoeren, laat Marcel ons zien hoe hoog de stuurhut kan: 9 meter!! Dat laat hij ons zien!! (Zie foto's) Wat een hoogte!! We hebben een weids uitzicht op de oevers. De trap om in de hut te komen staat nu behoorlijk steil. Ze vertellen ons dat je heel wat treden moet lopen op een dag als de stuurhut in die stand staat. Wij vinden het mooi. We kunnen ook even kijken op t dek als de stuurhut omhoog staat. Dat is dan niet meer de hoogste stand maar nog behoorlijk hoog. Op de 'paal' heeft Ariena (moeder , eigenaar,  stuurvrouw, van de Threant) mooie tekeningen gemaakt. Die zie je alleen dus niet zo vaak.

We varen voorbij Düsseldorf. Mooie skyline vanaf  water.

Omdat de Threant de hele nacht door blijft varen omdat het devolgende dag in Antwerpen haven gaat lossen, hebben wij gekozen om dan in de avond van boord te gaan. De rivieren waar we dan op varen kennen we goed.

Na het eten wordt de Threant om 2015 uur, aan de kade van Duisburg aangelegd, zonder dat er een landvast (touw) aan te pas komt. De auto wordt van boord getakeld en over een hek heen geplaatst op de kade. Ongelooflijk toch weer, hoe ze die auto, die tussen twee andere auto's stond, met maximaal 10 cm tussenruimte, er zo uit kunnen hijsen.

Onze spullen zaten al in de auto. We nemen afscheid van de bemanning. We hebben superleuke dagen gehad. Heel veel geleerd over het varen met een vrachtschip. Hele aardige mensen die veel vertelden! Lekker gegeten! Lekkere glutenvrije broodjes voor Wolter. Kortom: geslaagd verjaardagscadeau voor Wolter!

We rijden vlot terug naar Friesland en zijn om 22:45 uur weer thuis!

1. Annelies:
    22 juni 2017
    En alweer voorbij is die mooie reis!
    Volgens mij inderdaad een hele leuke ervaring en straks.......... weer lekker op jullie "kleine" bootje dobberen!!!!
  2. Irving:
    23 juni 2017
    Was heel spannend om dit te lezen. Een bijzondere ervaring!
  3. Herman Groen:
    23 juni 2017
    Wat een leuke ervaring! Fijn om al lezend met jullie mee te varen.
    In de marge: Bonn is een bezoek meer dan waard; niet eens zozeer vanwege oude gebouwen enz., maar vooral vanwege de recente geschiedenis vanaf WO II.