Dag 10 Maastricht > Luik

21 juli 2017 - Liège, België

Plan B gemaakt in België

Vanochtend al vroeg gaan varen. Het is stralend weer. Uit de sluis van het Bassin (haven) gaan we eerst diesel tanken. 130 liter gaat erin. Dus sinds Stavoren hebben we iets minder van 3 liter/ uur verstookt bij zo'n 1800 toeren.

Op de bunkerboot horen we van een Nederlandse schipper die in Frankrijk met een Spits vaart, dat de Maas bij Verdun gestremd is. Er staat te weinig water in de Maas. Te weinig regen in de winter en het voorjaar is de reden. Dus kan er niet geschut worden. Wat te doen? Omvaren? Dat kost ons ruim een week meer tijd. Of een alternatief maken?  Het gekke is dat we met te weinig water nooit rekening hebben gehouden, eerder met teveel waardoor er zoveel stroom tegen zou zijn, dat het wel heel veel tijd en diesel kost om er tegenin te varen.

Plan B moet dus gemaakt worden. In ieder geval betekent het dat we kaarten (papieren) nodig hebben die we dus gewoon thuis hebben liggen. Omvaren betekent het Canal des Ardennes en de Marne kanalen tot aan de Moezel. We besluiten om bij de bunkerboot alvast die kaart te kopen.  Gisteren misschien voorbarig geweest om een ANWB- Moezelboekje met toeristische attracties te kopen?  Dus in plaats van Moezel, Rijn  wordt het misschien varen naar Parijs? Stond ook nog op de bucketlist om het nog eens van de andere kant te doen.

Gelukkig hebben we nog alle tijd om te beslissen wat we kunnen doen. We varen eerst Nederland uit. De grote sluis van Lanayen doen we tegelijk  met één vrachtboot. Vorige jaren was de sluis  tjokvol. We varen voor het eerst de Maas op en dat ziet er veel mooier uit dan als je de de Maas afvaart. Je hebt zicht op de bergen en de velden. Mooi!

We arriveren al om 14:30 uur in Luik. Wolter haalt een huzarenstukje uit met 'inparkeren' van de boot. Past precies!  We gaan de stad in. Wandelschoenen aan en lopen maar. Het is dichterbij dan we dachten.  Ca. 15 minuten lopen en dan ben je in het oude centrum. Alles ziet er wel erg gesloten uit. We checken internet: 21 juli Is een nationale feestdag. In 1831 legde Koning Leopold de .. (eerste,denk ik) eed af. De eerste koning van België en dat vieren ze nog ieder jaar! Pech voor ons, maar ook niet zo heel erg want terrasjes zijn open. Daarna gaan we terug naar de boot. Lekker lezen onder de parasol!

• Afstand: 28,8 km
  • Motor/ Vaaruren: 3,8
  • Windkracht: ZW2 , temp. : 25 graden
  • Sluizen vandaag: 2
  • Sluizen totaal: 16
  • Havengeld: €12,50 incl. Water en stroom en douches.
  • Voorzieningen in de omgeving: dichtbij de stad en redelijk dichtbij een supermarkt.

1. Annelies:
    21 juli 2017
    Tjonge, ben heel benieuwd waar jullie nu naar toe gaan!
    (een klein stukje doorvaren richting Valence, misschien??)
  2. Renée:
    23 juli 2017
    Mooie foto van bovenaf!
  3. Elisabeth:
    31 juli 2017
    O! Wèl een bucketlist! Ben benieuwd waar jullie voor gaan kiezen...