Dag 11 Luik > Huy / Hoei

22 juli 2017 - Hoei, België

Grote sluizen en mooi vaarwater

Vanochtend vertrokken naar Namen. Maar dat hebben we niet gehaald vandaag. Het is prima vaarweer. Rustig op het water. Weiníg scheepvaart want het  is zaterdag. Varend langs de oude , vervuilde en roestige fabrieken langs de Maas tot ver voorbij Luik. Daarna wordt het allengs mooier. Mooie oevers met landhuizen en ook gewone huizen. We varen langs de kerncentrale van Thiange. Pas nog in het nieuws omdat deze zoveel storingen heeft. Nu doet'ie het  zo te zien aan alle stoom dat uit de koeltorens komt.

Een nadeel van het weinige scheepvaartverkeer is dat de sluizen wachten tot het meeste verkeer erin ligt. Dat betekent dat er wel een uur voorbij gaat voordat we een sluis gepasseerd zijn. Het verval is groot: een kleine 5 meter omhoog en dan liggen de kommen ver uit elkaar. Wolter is een trapje opgeklommen zodat we alvast een lijn bovenop konden zetten. Het water komt rustig in de sluis. Dus je hebt wel de tijd om te lijn te verleggen.  Als je aan de kant van het kantoor gaat liggen, heb je kans dat de sluismeester komt helpen om de lijn , met een haak, op te halen en vast te leggen. Dat    hadden wij dus niet.

Doordat het allemaal wat langer duurt, en er niet veel jachthavens zijn na Hoei, gaan we in Hoei overnachten. Een mooi haventje, achter een muur in de rivier, zoals je veel ziet hier. We lopen naar centre ville historique. Dat is zo'n 3 km lopen. Een mooi oud plaatsje met een marktplein en een kathedraal en veel kleine winkeltjes en terrasjes.

De supermarkt zit voor het centrum. Daar doen we inkopen voor morgen en overmorgen. Je weet immers nooit waar we stranden. Terug naar de boot en genieten van een briesje op t achterdek met een biertje een een Hollandse haring!!

• Afstand: 34,2 km
  • Motoruren: 4,4
  • Aantal sluizen: 2
  • Totaal aantal sluizen: 18
  • Gemiddeld aantal km's/uur: 7,5
  • Wind: Z3, temp. 24 graden
  • Havengekd: €12,- incl. Water, stroom en douches. De haven heeft een restaurantje met uitzicht op de Maas en jachthaven.

1. Annelies:
    22 juli 2017
    Niet te hard met die lijnen in de weer zijn hoor, Conny!!
  2. Conny:
    22 juli 2017
    Nee hoor, Annelies. Ik zit de hele dag lekker in de zon rond te kijken! Maar dat schrijf ik natuurlijk niet op.