Dag 57: Weerribben > Tjeukemeer

6 september 2017 - Tjeukemeer, Nederland

Waterrrrrrrsport........

Regenbuien en veel wind: zo was het toen we vanochtend wakker werden. De lijnen stonden ,  net als het Friese geusje op de boeg, strak in de wind.

We gaan om 10 uur varen. We kunnen al snel naar buiten. Als we door de Weerribben varen, bekijken we alle mooie huisjes en huizen op de kant. De Weerribben en de huisjes zijn uitgestorven. Heel af en toe nog een huurboot en een paar stoere fietsers. Als de regen weg is, is de temperatuur best lekker.

Er is geen lunchpauze voor de bruggen dus we varen vlot door. We kiezen ervoor om via het riviertje de Linde, Friesland in te varen. Deze gaat door Kuinre en daar leggen we even aan om te lunchen. Daarna door de sluis: de laatste voor deze vakantie!

We varen door een mooi en rustig natuurgebied veel vogels. We zien zelfs een Roerdomp, die zie je niet snel.

Als we langs de verlaten huizen op het Kettingpad aan de Pier Christiaansloot varen en door Echtenerbrug, komen we uit bij het Tjeukemeer. Aan de rand daarvan heeft een projectontwikkelaar een villapark van (recreatie?)woningen neergezet. We zijn hier blijkbaar al even niet geweest of het is uit de grond gestampt in korte tijd. De regenbuien en de wind nemen toe. Gaan we nog een stukje door of leggen we aan in een droog momentje? Dat laatste doen we dus aan een steigertje. Tussen de buien door maakt Wolter vast schoon schip aan de buitenkant.

Leuk toeval: we liggen achter de Sinterklaasboot van vroeger, toen we met Renée en Roosje in november ( lang geleden!) de intocht van Sinterklaas meemaakten in Langweer. De schipper vertelt dat hij nog ieder jaar de intocht doet!

Morgen nog een klein stukje varenen dan......

• afstand: 41 km
  • Motoruren: 5,5
  • Sluizen : 1 totaal: 89
  • WindZW3 , soms 4,temperatuur: 19
  • Ligplaats: eilandje Tjeukemeer, zonder voorzieningen

1. Ben:
    6 september 2017
    Leeg hè, daar aan het Kettingpad.
  2. Roosje:
    6 september 2017