Dag 4 : Amsterdam >Tiel

15 juli 2017 - Tiel, Nederland

Recht zo die gaat.

Vannacht kwamen er wat zeilers binnenvaren. Vanochtend lag er dan ook een bootje langszij. We hebben er nauwelijks iets van gemerkt.

Het uitvaren van sommige schepen is soms wat beangstigend voor hun bemanning. De schipper van een grote zeilboot uit Duisburg was niet zo bedreven met de gashendel: voluit gas en vooruit en dan weer achteruit. De bemanning ging steeds harder schreeuwen naar hem wat hij  vooral niet moest doen. Toch zonder schade aan te richten is hij de haven uitgevaren. Iedereen kon weer rustig aan de koffie. Wel een grappig gezicht: alle omliggende boten werden door hun eigenaren beschermd:afduwen en stootwillen op de juiste plekken ertussen hangen.

Als wij de haven uitvaren komen we direct weer op het IJ waar het op zaterdag aanmerkelijk rustiger is dan doordeweeks. We slaan af naar het Amsterdam Rijnkanaal beginnen bij km bordje 1 en willen komen tot 80.

Ook hier is wel scheepvaart maar niet al te druk. We kijken en vergelijken nu alle schepen met "onze" Threant, waar we vorige maand op hebben meegevaren.  Hoe is het schip geladen, is de stuurhut in hoogte verstelbaar, hoeveel groter/kleiner is deze etc.  We blijven uiteraard(!) uit hun dode hoek. Nadat we Nieuwegein met de Beatrixsluizen rechts laten liggen, varen we op een deel tot aan Wijk bij Duurstede, waar we nog nooit hebben gevaren. Superleuk ;)  Het is net zoals de rest van het kanaal. Wel wat landelijker voor zover dat kan in de Randstad .

De eerste grote sluis is de pr. Irenesluis. We liggen in ons uppie in die grote lege sluis. We kruizen de Lek die overgaat in de Nederrijn naar Wijk bij Duurstede. We koeten dan nog 1,5 uur varen tot Tiel. Dat doen we want daar zijn we nooit eerder geweest.

We varen door want we hebben de koninklijke familie nog niet allemaal gehad. We passeren  de pr. Marijkesluis die open staat (keersluisje). Als we bij de laatste sluis de Bernardsluis komen, moeten we wachten. We mogen meeschutten met een groot vrachtschip en met een duwbak. De sluis is 350 meter lang. Er is nog zo'n 20 meter over waar we bij kunnen. Achterin en weg blijven van het schroefwater samen  met een ander recreatiebootje.

We draaien de Waal op stroomafwaarts en na 10 minuten draaien  we de haven van Tiel in. Plek genoeg.

• Afstand: 77,3km
  • Motor/Vaaruren:7,2uren
  • Aantal sluizen vandaag: 2
  • Sluizen totaal: 5
  • Windkracht: N2, temp. 20
  • Liggeld: €18,- incl. alles :)

1. Renée:
    15 juli 2017
    Leuk!!!
  2. Herman Groen:
    16 juli 2017
    Hartelijk dank voor jullie verslagen. Ik blijf jullie op afstand graag volgen na onze persoonlijke ontmoeting afgelopen za-av.
  3. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Ahhh! Wat een lieve foto van jullie samen!!!