Dag 5 : Tiel> Grave

16 juli 2017 - Grave, Nederland

Stroomafwaarts en stroomopwaarts

Gisterenavond hebben we rondje Tiel gedaan. Een binnenstad zoals 20 in een dozijn. Wel een gezellig marktpleintje met wat horeca. Natuurlijk kwamen een standbeeld van Flipje, het fruitbaasje tegen. Hij heeft het ver geschopt: een eigen museum! Daar zijn we niet geweest. Het was uiteraard gesloten (21 uur).

Uitgeslapen worden we wakker. Ondanks dat de haven aan de Waal ligt hebben ee niets gemerkt van voorbijvarende vrachtschepen.

We varen uit stroomafwaarts. Er is wel aardig wat vrachtverkeer voor de zondag. Grote 3 dubbele duwbakken met zware Hercules of Veerhaven duwboten. We kiezen voor de recreatiegeul. Dat vaart wat rustiger. We hebben zo'n 6 km stroom mee. Binnen 45 minuten komen aan bij de kruising naar het St. Andrieskanaal. Oversteken dus. We drijven op de stroom een stukje door want oversteken is niet aan te raden met al die hard varende schepen. Als het kan, steken we recht over ( kortste klap) dan moeten we dus weer een stuk terugvaren tegen de stroom. Al snel en veilig zijn we bij de kruising. Daar gaan we het verbindingskanaal naar de Maas in. De eerste sluis van vandaag: St. Andries. Het verval is ongeveer 3 - 4 meter. Dan komen we op de  Maas. Hier blijven we op tot Nancy. Nog wel wat km's te gaan:) . We gaan dus nu in de 'opvaart'. Stroom is niet erg want we varen zo'n 10,5 km/uur met 1800 toeren.

De Maas is mooi met z'n strandjes, koeien op de oevers. In dit gebied ook veel campings en watersportrecreatie in de grindgaten.

We passeren weer een 'koninklijke' sluis: Maximasluis. En tenslotte de laatste sluis voor vandaag: Grave. We kijken natuurlijk naar de inmiddels gerepareerde stuw waar een vrachtschip deze winter doorheen was gevaren.

Grave is een oud vestingplaatsje.  We wandelen er straks nog even door. De haven is van een watersportvereniging. Netjes allemaal!  Het was een heerlijke vaardag!

• Afstand: 52 km
  • Motor/Vaaruren: 5,7 uur
  • Sluizen vandaag: 3
  • Sluizen totaal: 8
  • Wind: W2-3, temp. 20
  • Havengeld: €13,20 incl. Alles. Geen wifi

1. Annelies:
    16 juli 2017
    Ha, bekend terrein! De sluis bij Sint Andries en het dorp Heerewaarden.
    Heel wat fietskilometers liggen hier!
  2. Elisabeth:
    31 juli 2017
    Die Flipje! Lekker nostalgisch!