13. Van Groningen naar Drenthe: Assen

24 juli 2018 - Assen, Nederland

Zelfs tijdens het varen was het warm maar toch vonden wij ‘op ‘t water: the place to be!’  Vanochtend vertrokken we uit Groningen. De brugbediening is altijd wat traag in Groningen vanwege de spoorbrug en de snelweg waar we onder door moeten.

We varen met een gangetje van 9 km/uur door het Willemskanaal.  Deze brugbediening gaat vlot. De sluizen eveneens.  er staat genoeg water dus we zien hier geen problemen Gelukkig. Het water is groen dus tijdens het wachten tussen 12-13 uur is een duik niet een optie. Helaas:(

We gaan naar Assen waar een mooie jachthaven in de stad in. Een oude singel die weer is opengemaakt. We waren hier al eerder geweest. Nu konden we via een nieuwe route “ Blauwe as”  naar Assen. Dat is de eerste afslag vanuit Groningen waar vroeger de industriehaven was. Nu varen we door. Helemaal alleen! De ophaalbrug ‘magere brug’ noemen wij hem omdat hij lijkt op de Amsterdamse  Magere brug, wordt bediend op verzoek ( 06 of rode knop)

We komen aan bij de gloednieuwe sluizen. Twee man sterk voor de bediening. Vorig Jaar getest en dit jaar in gebruik genomen.  Wat een mooie vaarweg. Wat zal dat veel geld gekost hebben. Inderdaad! Het heeft 50 miljoen euro gekost. Dat geld was hieraan besteed omdat de Hanzelijn niet doorging. Als wij later die middag door de troosteloze binnenstad lopen, waar veel leegstand is in de winkelstraten, vinden we dit, op z’n minst, wel een vreemde besteding van geld: pleziervaart had deze bypass niet nodig om toch in de binnenstad te kunnen komen.  Gelukkig gaan wij niet over deze politieke besluiten.  Wij vonden het wel een mooi tochtje om zo binnen te varen.

Het havengebouwtje is netjes! Aan de overkant van de ligplaatsen rijden auto’s. Dat is niet echt hinderlijk.

Morgen gaan we weer verder! Over de zonnige baren varen!

1. Elisabeth:
    25 juli 2018
    Toen ik dat groene water zag, dacht ik aan het verhaal van mam: toen zij uit Indië naar Nederland kwam is ze een keer door ‘ het groen’ gezakt omdat ze niet wist dat er water onder zat.
    En nee, het ziet er zéker niet uitnodigend uit om in te zwemmen!