15. Turfroute-2 met 35grd. Celsius

26 juli 2018 - Gorredijk, Nederland

Het was het beste te doen voor vandaag was om te varen want dan vang je misschien een beetje wind. Er waren niet veel mensen die daar net zo over dachten: veel bootjes aan de kant en mensen onder een boom. Wij, gewapend met pet, zonnebril, zonnebrand, en véél water trotseren de rest van de Turfroute met de bruggetjes en de sluizen. De meeste bruggen worden bediend. Soms niet en dan staan er de kinderbrugwachters.  De sluizen schutten het liefst met 3 boten. Als onze medeboters afslaan richting de Tjonger, dan zijn we alleen. Dat gaat goed tot in Wijnjeterp. Daar moeten van de sluismeester ( een vakantiekracht van 17 (?)jaar) wachten tot er een andere boot komt.(=beleid).  Dat zou minstens een uur duren.  Dat vinden we niet leuk omdat dan niet in Gorredijk komen waar we drinkwater kunnen halen. Hmm, denken, denken. Toch gaat hij bellen: hij mag nu toch 1 boot schutten. Mooi. Dan halen we Gorredijk voor half 5.

Per sluisje zijn we tussen de 1,5 en de 2 meter gezakt.  Als we binnenvaren klotst het water over de rand. Handig dus om de stootwillen plat op het water te hebben met een sleeplijntje zodat ze er niet uitrollen. Liggen zij op de kant en heb je een dikke kras op Je boot. Wij dus niet!😀.

In Gorredijk is er geen plek voor een boot behalve bij de vissteiger  van 11 mtr. Daar mogen we liggen van de brugwachter maar dan moet de boot ervoor een stukje opschuiven wat makkelijk kan. Maar kunnen is ook willen. Deze oude baas , wellicht bevangen door de warmte , had veel commentaar. Maar onder de sociale druk van de buren, ging hij toch maar een stukje opschuiven. Niet te veel hoor, stel je voor. Maar genoeg voor ons: we hebben voor en achter 50 cm over ! 👌we liggen lekker in de schaduw!

Dan het toilletgebouw: je komt binnen met 3 x €0,20 muntje.  Douchen is 4 x €0,20 muntje. We gaan daar even onze flessen vullen met drinkwater. Gelukkig hadden we die muntjes nog! Stroom op de kant: doet t niet! Er komt een monteur met de verkeerde sleutel. Nu is hij weer bezig. Wie weet, gaat t lukken en anders maar niet.  We zijn selfsupporting!

Morgen in Gorredijk wat boodschappen doen en dan verlaten we deze mooie, historische route. Het is ook wel klaar voor ons met deze sluisjes en bruggetjes. Morgen naar de ruimte op de Friese meren!

1. Elisabeth:
    27 juli 2018
    Knap werk , zeg, dat inparkeren!
    Flauw mannetje, trouwens...