Met Apache 16 door de Weerribben

25 juni 2021 - Nederland, Nederland

Vandaag doen we wat we al vaker van plan waren: kanoën door de Weerribben. We huren een Apache 16, oftewel een Canadese kano voor 3 personen bij Pieter Jongschaap in Kalenberg. Prettig bedrijf, aardige , relaxte mensen. We moeten daar eerst een half uurtje heen fietsen maar dat is geen straf want zo zie je een keer de achterkant van oevers waar we al zo vaak langs gevaren zijn.  En wat zie je dan? Rietvelden, kleine huisjes en hele luxe mooie recreatiewoningen, veel weilanden en ruimte. Gezien ✅
We beginnen met koffie op t terras en dan krijgen we de kano. Wolter zit achter en stuurt bij als ik dromerig peddel en uit koers vaar! We benutten het hele vaarwater. De route is 8 km maar door van links naar rechts te varen in het begin is onze route wel het dubbele! 😜. Nee hoor, we hebben de slag best snel te pakken. Het is prachtig water, waar we anders nooit komen. Doodstil! Ook weinig andere kano’s of fluisterbootjes.  We zij fan geworden om in juni op vakantie te gaan 🥳

We hebben regelmatig de kano even op de kant getrokken bij de kanosteigers die er best veel zijn. Er is geen restaurantje of iets dergelijks, je bent echt in de Overijsselse jungle! Dus we picknicken op Simon’s kleedje van T-Mobile.
Tijdens het kanoën zien we heel veel libelle’s die op de waterlelies en dotterbloemen zitten. Daar zijn er ook echt veel van aan de kant van het water. Dat kanoën is een aanrader om een keer te doen.

We hebben in totaal ruim 2 uur gekanood en waren zo’n 3 uur onderweg. 8 km is ook wel genoeg vonden we. We zijn vaak  te ambitieus ( toch, Renée en Roosje?) maar dit keer was het prima! Daarna nog even koffie op het terras bij het bruggetje van Kalenberg.

Op de terugweg fietsen we via het gehucht Nederland. Daar moeten we natuurlijk even een foto van maken. Het naambord is zelfs oranje! Zou dat na de EK weer blauw zijn?😉

De  vogelhut onderweg levert geen mooie vogels in zicht zoals laatst op de Dwingeloosche Heide want daar zagen we allerlei vogels: lepelaars, ganzen, eenden ( was ik vergeten te vermeldende m’n verslag!).

Als we de fietsen, bij de boot inklappen( opvouwen) begint het te regenen. Wat een mazzel hebben we toch weer!
Morgen weer verder met de 🚤

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl