Dag 33: Antwerpen > Wemeldinge

13 augustus 2017 - Wemeldinge, Nederland

Over de Westerschelde naar Zeeland

Om half 8 ging de wekker want om half 9 moesten we door de brug van de jachthaven: de Londonbrug. We moesten met hoog water om 9 uur door de sluis naar de Schelde. Route is vandaag naar Zeeland via de Westerschelde want het tij is gunstig. Het schutten gaat langzaam, duurt wel een uur, terwijl er maar 30 cm verschil in de waterstand is. We nemen de Kattendijksluis. Het is wel ongelooflijk hoe onfatsoenlijk een groot, en dan bedoel ik echt heel groot ( caliber Monacojacht van ruim 50 meter lang) jacht kan zijn. Dit jacht met personeel, lag achteraan te wachten voor de brug. Dringt zich tussen de wachtende boten door en gaat voor iedereen door de brug en de sluis. Er is plaats genoeg voor nog veel meer boten, dus waarom deze actie? Later als we uitvaren passeert hij alle boten uit de sluis (hij ging er pas het laatste uit). Hij vaart heel hard en veroorzaakt een gigantische hekgolf. Een kleinere zeilboot voor ons wordt finaal door elkaar geschud. Wat een asociaal gedrag van die schipper. Lid van de KNMC....... niks koninklijks aan, vinden wij met ook die mannen uit het zeilbootje.

Het is verder heel rustig varen op de Westerschelde. De zee is als een spiegel, zo glad. We hebben ruim 5 km stroom mee op bepaalde stukken.  We varen langs de containeroverslagdokken. Het is 24/7 business. We volgen de boeienlijn maar blijven wel goed aan de 'kant' van die lijn. Er is ook een moment dat we in een enorme bocht zitten samen met een tegemoet komend containerschip en een afgeladen zeeschip. Wat zijn wij dan klein. De golven die ze veroorzaken vallen wel mee. de Noardersinne houdt zich prima.

Na 4 uur varen, gaan we stuurboord uit, de sluis van Hansweert in, naar de Oosterschelde. Het is zo rustig in de sluis: 1 vrachtschip en 5 plezierjachten. Hoogseizoen in Zeeland. Waar is iedereen? We gaan het vast zien de komende dagen!

We varen naar Wemeldinge. Dat is een half uurtje na de sluis. Daar is ook plek genoeg. Een mooie haven, blauwe wimpel.

Morgen varen we verder. Renée gaat dan helaas alweer van boord dus wordt het een plaats met een goede OV- verbinding voor haar.

Een heerlijke vaardag: niet te veel wind en mooie temperatuur, mooi vaargebied!

• Afstand: 58 km
  • Motoruren: 5,5 , reistijd: 7 uur
  • Aantal sluizen vandaag: 2, totaal aantal sluizen:75
  • Havengeld: €23,-  incl. Water, stroom en gratis WiFi.
  • 10 minuten lopen naar het dorpje waar weinig is, wel wat kroegjes en een bakker en Spar!

1. Annelies:
    13 augustus 2017
    Als je "mijn dokter" Kees ziet in Wemeldinge, geef hem dan een dikke zoen van me!
    Renée, goede reis terug!