Dag 38: over de Grevelingen naar Scharendijke

18 augustus 2017 - Scharendijke, Nederland

Lekker windje aan de Zeeuwse kust

De verwachte regen van vannacht was niet gekomen, alleen een beetje toen we gingen varen. Tijdens het ontbijt kwam er een boot met nieuwe dixietoiletten en vuilcontainers om te wisselen met die op het eiland. Wij hadden ook controle op de liggeldkaart verwacht, maar dat was niet zo. Dat zijn dus andere ambtenaren blijkbaar. Als we na t ontbijt wegvaren, is het kommetje ook weer wat leger. Er is veel wind voorspeld vandaag en morgen. We gaan naar Scharendijke. Dat is een rustige haven tegen de Brouwersdam aan. helemaal op het eind van de Grevelingen.

Met een uurtje varen zijn we er al. We hebben een ligplaats tussen grote zeilboten met hoge masten. We gaan eerst een paar wassen draaien. Je moet daarvoor helemaal naar de andere kant van de haven lopen, maar dat is niet zo erg. Het weer wordt nl. steeds beter: de korte broek gaat aan!

In de middag gaan we de omgeving verkennen. Er is hier een duikschool. Er wordt veel geduikt in de Grevelingen. Voor de boten is duidelijk met gele boeien aangegeven waar gevaren mag worden. Dat is wel veilig voor die onderwater-types.

Scharendijke heeft een paar eetcafé's en een hele grote Plussupermarkt. Vroeger was dat een klein zaakje in het dorp en nu is dat een grote aan de rand. Er is een fietsenverhuur. Daar hebben we voor morgen 2 e-bikes gehuurd. Er is morgen nl. windkracht 5 tot 6 en dat is niet leuk fietsen op kleine vouwfietsen, vinden wij!

Het is nu 20:30 uur en het waait enorm. Op buienradar wordt windkracht 8 aangegeven. Dat kun je wel zien op het water van de Grevelingen: witte schuimkoppen. In de haven fluiten de masten lekker rond en schommelen de zeilboten in de boxen. Wij liggen daar beschut tussen. Prima toeven hier.

Vanavond gaan we dvd the Fall seizoen 3 bekijken en morgen gaan we 'racen' met de e-bike over Schouwen-Duiveland. Dit leventje went wel erg goed.

• Afstand: 7,7 km
  • Motoruren: 1
  • Geen sluizen
  • Wind: ZW: 4-5 en ' s avonds 8,  temp. 20 graden
  • Havengeld: €23,- incl. goeie WiFi, stroom en water.  Douches gratis bij onze ligplaats elders in de haven €0,50
  • Wasserette : €5,- wassen en €3,- drogen.
  • Liggen: aan de rand van het dorp  met een supermarkt, fietsverhuur en wat kroegjes.  Roompot bungalowpark ligt aan de andere kant van het dorp.