Dag 51: Wageningen > Doesburg

31 augustus 2017 - Doesburg, Nederland

Ik wil naar Arnhem, of nee, ik wil naar Zutphen en t wordt......

We hebben een echte vakantiedag - indeling qua tijden: om 10:30 begint het ontbijt,om ca. 14:30 uur lunch, borreltijd is tussen 17 en 20 uur. Het avondeten is meestal tussen 20:30 en 21:30 uur. Om 24 uur storten we gewoon in. De buitenlucht zorgt ervoor dat het tot half 10 's ochtends stil blijft aan boord.

Vanochtend werden we wakker met regen en die buitjes hadden we maar  een paar keer. Ook in de sluis, traditioneel gezien is dat niet ongewoon. ;) De douches in Wageningen zijn prima! Schoon en gewoon een drukknop zo der muntjes. Handig met wassen.

Na t ontbijt varen we de Nederrijn op. Het is een mooi landschap waar we door varen. Sluis Driel doen we vlot. De sluismeesters op deze grote sluizen zijn bijzonder spraakzaam. Ze hebben er echt zin in!  We hebben dus een buitje in de sluis. De Zuidwesters worden door Roosje en Rutger uitgetest in de regen. Ze passen goed en staan geweldig leuk :)) Gezien de sollicitaties waar Rutger mee bezig is en de net verworven stageplaats van Roosje bij een advocatenkantoor, houden we deze foto's uit dit openbare blog (haha).

Als we de kop van de Gelderse IJssel opdraaien, hebben we stroom mee: 5 km. Andere jaren is dat wel meer geweest, nu dus minder en dat komt natuurlijk door de lage waterstanden in het achterland. Je kunt het ook wel zien aan de kribben: de lijn waar het water komt normaal gesproken ligt een behoorlijk stukje hoger.

We komen om half 4 in Doesburg aan. De oude haven is vernieuwd: uitgebaggerd vertelt de havenmeester. Er zijn nieuwe steigers en de haven is afgesloten met de kaart (seijsener) die je moet opladen. De kaarten zijn universeel qua slot, maar het bedrag dat je laadt, moet je wel in Doesburg besteden. We hebben inmiddels 5 kaarten dus we kopen geen nieuwe maar laden de Amsterdamse kaart op. De havenmeester, was vroeger "veldwachter" ( echt waar, zo noemde hij zichzelf) bij de gemeente.

We wandelen Doesburg in. Bewonderen het mooie stadje en strijken neer op een terrasje. Wat een heerlijk weer. Aan boord, terug gaan we verder waar we gebleven waren.....gezellig :)

Morgen (vrijdag) gaan Roosje en Rutger van boord. Dat kan via de bus naar Dieren en dan de trein maar we hadden bedacht dat we naar Zutphen kunnen varen. Dat is gezelliger, leuker, en makkelijker. Voor ons komt het eindpunt wel steeds dichterbij maar er zijn nog vele wegen die naar Tjerkwerd leiden.

• afstand : 45 km  totaal:
  • Motoruren: 4
  • Sluizen: 1 totaal 82
  • Wind: NO 2, temp. 19 graden
  • Havengeld: €17,- exclusief water, stroom en douches. Geenwifi.
  • Voorzieningen: vlak bij het stadscentrum met een AH en een COOP

1. Annelies:
    1 september 2017
    En dan vanuit Zutphen héééél langzaam terugvaren naar Tjerkwerd, hoor. Nog even het bootgevoel flink vasthouden.
    Goede terugreis voor Roosje en Rutger gewenst. Leuke foto van jullie drieën!
    (die foto met de zuidwesters houd ik nog wel tegoed)