Dag 6: naar Gouda

27 juni 2019 - Gouda, Nederland

Slapen onder de  aanvliegroute van Schiphol is prima als je om half 11 naar bed gaat en om 7 uur op staat. Dan zijn de vliegtuigen er niet. Waar dan wel, vraag ik me af🧐. Vanaf 7 uur komen ze gewoon weer om de 2 minuten aanvliegen. Je kunt elkaar niet verstaan! Als we wegvaren, na t ontbijt, merken we dat 5 km verderop, je minder direct onder de route ligt, Het is dan wat beter te doen. We hebben echt medelijden met de bewoners. Die moeten net als de Groningers gecompenseerd worden wegens mentale - en gehoorschade. Groningen heeft natuurlijk wel andere schade! 🤓

Gelukkig mogen wij varen! Het weer is heerlijk! Het is echt een leuke vaarroute. We krijgen een sluisje waar een opa van alles uitlegt aan zijn kleinzoon van 3. Herkenbaar😊.

Dan door : het Aarkanaal op. Mooie route langs kwekerijen. De bruggen moeten worden bediend. Dat gaat op afstand. Oproepen kan via marifoon maar ook met knop op het remmingwerk. We hebben 1 brug die storing heeft. Oeps! Dat mag geen roet in t eten gooien: morgen hebben we beloofd om op te passen in Berkel.

Gelukkig komen er monteurs die de brug resetten en het werkt weer voor ons. Later horen we via marifoon, dat hij weer storing heeft. 😅

Dan komen we op de Gouwe. Bij Alphen a/d Rijn zijn ligplaatsen bij de Zegerplas. Het is heel stil. Op de Gouwe zijn de hefbruggen 2,50 doorvaarthoogte. We proberen het maar onder de brug zitten dikke moeren die minstens 5 cm afsnoepten van onze hoogte. Dus terug en wachten op een opening. We hadden geen zin om de lichtbakken eraf te halen. Tis vakansieeeee😜.

We komen om half 3 aan de Steve Bikobrug in Gouda. Die brug gaat open als we bijna aan de wachtsteiger liggen. We hebben dat wel vaker: eerst drijven om te zien of de brug wordt geopend, dan toch maar aanleggen en als je bijna hebt vastgemaakt, krijgen we groen licht🚦

Sluisje gaat vlot maar daarna hebben we 2 bruggen die even duren. Uiteindelijk liggen we om 15;30 u.in een smalle box aan de Kattensingel/Regentesseplantsoen. Een uur gedaan over een afstand  van 500 meter.

Als we willen betalen, lopen we naar de brugwachter in z’n huisje. Leuk om dat van binnen te zien.  Het betalen gaat wat omslachtig, je kunt niet pinnen o.a., de goede  man doet deze bruggen/ havengelden voor t eerst. Aardige man die dit voor de lol 2 dagen in de week doet. Hij heeft zelf bruggen ontworpen en vindt Gouda een mooie bruggenstad vanwege de vele soorten bruggen. Hij had zojuist een draaibrug met de hand gedraaid, vertelde hij enthousiast. Nadat we de pinautomaat hebben gevonden en gewandeld hebben door het centrum, kunnen we afrekenen. Als je 4 nachten blijft liggen, mag je voor datzelfde bedrag 4 weken (!) blijven liggen.  Bijzondere regeling! 4 weken doen we niet, maar 4 nachten zal het wel worden. Morgen slapen wij dan in Berkel maar de rest gaan we hier lekker slapen. Genoeg te doen in onze oude woonplaats!

1. Annelies:
    28 juni 2019