Dag 2: Stavoren - Amsterdam

13 juli 2017 - Stavoren, Nederland

Zonnig en strak IJsselmeer

Gisterenavond gestart met de eerste dvd-serie: Dicte, seizoen 3. 1 aflevering want het was al laat. Ook weer een hele goede serie! We hebben 7 series meegenomen! Lekkerrrr.

Vanochtend hadden we een zonnige start in Stavoren. We varen zo de sluis in en worden "uitgezwaaid" door het pompeblêd met Oant sjen op de sluis ( foto). Het is een hele mooie koers: zon op de toet en wind in de 'poeperd'. Weinig wind : NO2.

Na een kleine 2 uurtjes varen gaan we door de sluis in de Krabbegatsluis bij Enkhuizen. Het is niet druk op t water. Er is pas 1 deel van NL op vakantie: midden en ik ( eigen baas!)

Terwijl we rustig doortuffen, bestudeert Wolter zijn nieuwe Lowrance plotter. Veel schermen achter het uitgebreide menu. Even wennen. We hebben gelukkig Stentec op de laptop en die is helder en duidelijk. Zo blijven op de juiste route. Het is trouwens zulk helder weer, dat je met het blote oog alles kunt zien. Als we aankomen in Amsterdam weet hij weer veel meer van de werking en de mogelijkheden.

In Amsterdam gaan we door de Oranjesluizen en varen tussen het grote vrachtverkeer en cruiseschepen aan de wal,  op het IJ naar de Sixhaven. Het is niet druk in de haven, d.w.z. alle boxen zijn vol maar geen schepen dwars tussen de boxen in. Opvallend altijd weer dat het zo stil is hier. Het enige wat je nu wel hoort zijn lachende en gillende mensen die hoog op het oude Shellgebouw in een schommel buiten het gebouw schommelen. Brr.... niks voor mij!

• Afstand: 71 km
  • Vaaruren/motoruren: 7,2
  • Aantal sluizen vandaag: 3
  • Totaal aantal sluizen: 3
  • Wind: NO2, temp.: 20 graden.
  • Liggeld: €18,75 /nacht incl. WiFi, stroom. Aanwezige voorzieningen: wasmachines,heel schoon sanitair, water op de steigers ( tegen betaling met een pas).
  • Ligging: ideaal: met de ( gratis) pont over het IJ naar het centraal station
  • Supermarkt op 15 minuten loopafstand ( Dirk)

1. Marcel:
    13 juli 2017
    Heel veel plezier met jullie reis
  2. Annelies:
    13 juli 2017
    Wat dapper, maar één aflevering van Dicte bekeken!!
    En nu lekker even stappen in Amsterdam???