Dagje Funchal

14 maart 2019 - Funchal, Portugal

Funchal is de hoofdstad van Madeira. Een stad met zo’n 115.000 inwoners. Het ligt aan de zuidkant van het eiland, dus de warme kant.

We zijn er rond half 12 vanochtend. Ons navigatiesysteem houdt van korte maar kleine weggetjes zodat je wel wat ziet , onbedoeld weliswaar, van de woonwijken van Funchal. Toch zijn we vrij vlot waar we willen zijn. We beginnen met de Mercado dos Lavradores: de oude warenmarkt waar ze bloemen, groenten, fruit verse vis, gedroogde vruchten etc. verkopen. De verkopers zijn vriendelijk en zijn actief in het verkopen. Je mag proeven en ook kijken. De vishal vinden we altijd wel mooi omdat daar zulke bijzondere vissen liggen. De specialiteit van Madeira is de degenvis : een zwarte vis van 1 meter met hele scherpe tanden. De rest van de markt is een kleurig geheel. We komen bij een barretje waar we het drankje van Madeira gaan proeven: poncha. Een mengsel van citrusvruchtensap ( sinaasappel en citroen) honing, rum. Alcoholpercentage is 25%. 🤪🥳Met wat olijfjes erbij , in een klein glaasje.  Heerlijk! Een lekker twaalfuurtje, zeggen we! Je kunt volop kant en klare Poncha kopen in de fles. Dat is natuurlijk nog makkelijker.  Daarna lopen we waggelend en hikkend ( geintje) naar een restaurantje om wat te eten. Lekker in de zon op t terras. Het is ook vandaag weer heerlijk weer: zon en 20 graden.

We maken een stadswandeling. Door de kleine straatjes van Funchal. Eigenlijk een normaal oud plaatsje. Gezellig om door te lopen. Langs de boulevard: avenue do mar. Mooi uitzicht op de marina en aan de pier ligt een groot Cruiseschip. Het is een behoorlijke brede boulevard. Dan lopen we naar de kabelbaan omdat we misschien nog naar Monte willen ( ligt dus hoog op een berg ,  vandaar de naam). Daarboven zijn botanische tuinen die ons wel wat lijken, gezien de mooie kleuren die alle bloemen hier hebben.  Helaas: gaat niet meer lukken.  We kunnen wel naar boven maar niet meer naar de Botanisch tuinen. Op en neer met de kabelbaan vinden we niet leuk genoeg. Gisteren hebben we al veel uitzicht gehad en vandaag ook tijdens ons autotochtje naaf Funchal. Het blijft wel mooi hoor, schitterend om te zien hoe alle huizen trapsgewijs onder of boven elkaar (hangt ervan af hoe je t bekijkt,) zijn gebouwd.

Dan gaan we de Igreja Sao João Evangelistia bekijken. In normaal Nederlands: de Sint Jan! We hadden gelezen dat het interieur van deze kerk helemaal van houtsnijwerk was gemaakt. Dat willen natuurlijk wel eens zien. Inderdaad: vooral hout wat de kerkklok slaat. Mooi hoor. Knap ook. Als we dat hebben gezien gaan we ook even bij de kathedraal van Funchal naar binnen. Die staat prominent in de stad. Deze is veel soberder, en dat voor een kathedraal. Alle kerken zijn trouwens te herkennen aan witte gebouwen met zwarte houten balken.

Na deze twee bezoeken vinden we het wel mooi voor vandaag. We zoeken de auto weer op en gaan terug naar ons huis aan de westkant van het eiland. Daar zien we nog net hoe de zon verdwijnt achter de wolken, die vanuit de bergen, zich mengen met de zee.  Weer een mooie dag. Morgen alweer de laatste dag. Time flies.......⛱

1. Annelies:
    15 maart 2019
    Markten blijven altijd leuk om overheen te slenteren, hè. Genieten van alles wat er te koop is maar ook om mensen te bekijken.
    Wel jammer trouwens van die botanische tuinen: toch nog maar een keertje terug naar Madeira😂
    Geniet van jullie laatste dag nog! Bisou😘