Levendig Harlingen

13 september 2020 - Harlingen, Nederland

De wind is gedraaid naar ZW en is stevig als we wakker worden: 5-6bft. Om weg te komen van de kant nemen we een spring en draaien we makkelijk weg. Vandaag varen we de rest van Middelseerûte en dan moeten we onder hele lage bruggen door. Dat gaat prima als we maar wel even van ons stoeltje afgaan. Anders kom je met je hoofd klem te zitten tussen de brug en je stoel en dat wil je niet! 🤕

Onder een grijze bewolking en lekker wind achter gaan we weg. Als we op het Van Harinxmakanaal uitkomen is de zon er ook weer bij! De wind hebben we dan op de kop. We tuffen lekker door. De nieuwe bruggen die zijn gebouwd hebben allemaal een doorvaarthoogte van 6 meter.  Maar helaas de oude niet ( 5 meter) dus blijft onze mast plat liggen.
We moeten wachten bij de Tsjerk Hiddessluis. Daar liggend denk ik dan dat het best een gekke voornaam was voor die meneer Hiddes. Hij heette Tsjerk en dat betekent (in het NL) :  kerk. Wie noemt z’n kind nu Kerk? Ik neem het misschien te letterlijk?
Door de sluis en dan de Noorderhaven in. Die ligt tjokvol. We liggen 3 rijen dik en alles is ,om half 7 vol. De drukte hier, komt doordat de eilanden Vlieland en Terschelling geen plaats meer hebben in hun havens.  Morgenochtend gaan de boten al bijtijds varen: va. 8 uur. Dat wordt een vroegertje voor ons!