Rondje op Urk

14 mei 2019 - Urk, Nederland

Een informatieve ochtend op Urk omdat we het museum hebben bezocht. Klein maar leuk om wat meer te weten te komen over de geschiedenis van dit voormalige eiland. Pas sinds 1939 is Urk geen eiland, toen werd de dijk aangesloten op Lemmer. Later is, om de dijk te versterken het puin van Rotterdam, dat door door de bombardementen was ontstaan,  gebruikt. Daarom wordt die kant van het IJsselmeer de Rotterdamse Hoek genoemd. Wisten we niet!  Natuurlijk alle klederdracht gezien en de inrichting van het oude visserijhuisje, een interessante film over de visserij. Kortom, leuk. Het plaatsje zouden we niet graag uitzoeken als woonplaats! Wat een gesloten gemeenschap. Je ziet alleen maar een paar verschillende achternamen. Als toerist was het krek genoch :).

na de lunch varen we heerlijk met een NO windje, 3-4 bft, onder de Ketelbrug door naar één van de eilandjes in het Ketelmeer. Daar liggen we dan om 16 uur in ons uppie in het zonnetje. Met een boekje op het zonnige achterdek, uit de wind. 😎 Morgen gaan we stroomopwaarts richting Zwolle.

1. Annelies:
    14 mei 2019
    Kijk, dat is nu mooi om te lezen! Nooit geweten dat al dat puin, veroorzaakt door de Rotterdamse bombardementen, gebruikt is om die dijk te vesterken!
    En...... vandaag wordt juist het bombardement op Rotterdam herdacht!