7. Van de ruimte naar de stad

18 juli 2018 - Groningen, Nederland

De wind was gaan liggen toen we wakker werden. We lagen helemaal alleen op de wereld. De zon scheen al volop. Dat alles bij elkaar nodigt uit voor een duik in het water. Lekker zwemmen om 9:30 uur: het ultieme gevoel van vrijheid.

Vandaag varen we naar Groningen. Op de dijken naast het Reitdiep zie je het uitgedroogde gras en de droogtescheuren. De koeien en de schapen moeten zoeken naar een mals grassprietje. Dat is een hele klus voor die dames. De schapen zijn vooral dames ook, weten wij van onze burman en schapenboer uit Tjerkwerd. De meeste rammen worden geofferd voor het offerfeest van de moslims in augustus.

Het is bekende maar mooie route naar Groningen. Om 16 uur leggen we aan in de Oosterhaven. Er zijn niet veel plaatsen meer vrij maar het is dan ook hoogseizoen en wij kennen het vooral van voor- en naseizoen.

Boodschappen doen bij de Jumbo en een ‘Zeebonkje’ kopen bij de bakker Crebas (geloof ik). Dat is een compact klein broodje vol met zaden, pitten, vezels en gluten(!). Echt lekker!

Terug op de boot, komt Renée gezellig eten. Ben en Wilma fietsen langs maar gaan door naar de film. Het is een net een dorp,dat Groningen;)

We blijven 1 nachtje want het is warm in de stad en volgens de route ( plan A) komen we nog terug.