3. Naar Schiermonnikoog

14 juli 2018 - Schiermonnikoog, Nederland

We hadden de wekker gezet omdat we tussen  10 en 10.30 uur ‘moesten’ varen

We varen met grijze wolken met blauwe gaten erin, uit. Het volgen van de boeien had Wolter goed voorbereid. Het is een korte tocht maar je moet niet in ondiep water terecht komen. Het is rustig qua bootverkeer. We zijn met een uurtje binnen in de haven. Ruim voordat het hoogwater is. Het water onder de kiel is 1.40 mtr. Genoeg. Je hebt direct een eilandgevoel als je hier bent. Zomervakantie! De zon schijnt volop. De omgeving is prachtig: ruim zicht over het wad dat aan t droogvallen is, mooie vogels en planten op t wad. Bovendien is het altijd weer bijzonder om in een getijdenhaventje te liggen. Het hoogteverschil van het water is iets van 1.40. Als we  ‘s middags terugkomen ligt de boot met de boeg al in de modder. Wegvaren is allang geen optie meer. Maar wie wil dat op dit prachtige plekje. Unesco’s erfgoed is die Waddenzee, en terecht!

We lopen door het dorp, met zijn steegjes, karakteristieke huisjes en natuurlijk het oude hotelpension Van der Werff. Het oudste hotel van Schiermonnikoog.  De sfeer is anders dan op Vlieland waar we ook veel van houden. Vlieland wordt wat mondainer de laatste jaren en dat is nog niet zo bij Schiermonnikoog. Echter in november zij we weer op Vlieland: Filmweekend met vervolg........

Lunchen doen we in de zon op het terras van Hotel Bernstoff,ook al zo’n groot hotel.  Verder is  ‘Schier’ het eiland van de vakantiehuisjes en appartementjes. Alles wat kleinschalig.

Als we terugkomen bij de boot is het water dus behoorlijk gezakt. We zitten lekker in de zon. Voetbal Engeland - België kijken we op de iPad.

Morgen gaan we fietsen en we moeten ;) ook nog wandelen. Kortom: we blijven nog even!

Tussenstanden:

Motoruren :10 uur

Afstand: 93 km

Sluizen: 2

Havengeld op Schiermonnikoog: €32,50 per nacht waarvan €5.- toeristenbelasting. Water en stroom Is dan gratis!

1. Renée:
    14 juli 2018
    Leuk!!
  2. Annelies:
    14 juli 2018
    Mooi! Ben ooit met 'schoonzussenweekend' daar geweest en herken de leuke sfeervolle huisjes.
    Helemaal niet verkeerd om daar in de modder 'vast' te zitten😂