Skûtsjesilen en de Sneekweek

4 augustus 2018 - Heeg, Nederland

Vanochtend eerst de boot een poetsbeurt, nog even snel voordat  het heel warm zou worden. Daarna met een spic&span boot varen we via Wergea. samen met afgeladen sloepen,  naar Grou.

Daar is het een drukte van jewelste vanwege de SKS: het skûtsjesilen. We varen tussen alles wat kan drijven, door naar het Margietkanaal. De skûtsjes die klaar zijn, varen  op zeil met een aardige snelheid, zonder motor dus(!) Grou binnen. Een bemanningslid staat op de boeg en roept de boten aan die hun vaarwater liggen. Of hij geeft aan aan welke kant hij wil passeren. Het gaat allemaal goed, ervaren schippers natuurlijk, maar soms komen mie grote jongens wel heel dichtbij.(zie foto)

Op de kant staan vele mensen en  in dikke rijen op anker, liggen de boten afgeladen met toeschouwers. We varen er weer langs, door de vaargeul, ver van het wedstrijdveld. Als we richting Sneek varen komen we allerlei feestboten met muziek (videootje!) en aan elkaar geknoopt tegen. Er kunnen heel veel mensen op een boot zien we 😅

Op het Sneekermeer zie je alleen maar witte zeiltjes. Allerlei zeilklasses doen daar wedstrijden. De havens bij het Starteiland liggen vol.

Wat een activiteiten in Fryslân in de zomer. Heel gezellig allemaal en dan zijn we nog niet eens Sneek ingegaan, waar de Sneekweek wordt gevierd.  We maken dit nooit mee omdat we juist altijd ver weg zijn in de zomer.

We hebben de boot teruggebracht naar haar ligplaats in Heeg. Donderdag gaan we weer op pad. De Waddeneilanden zouden leuk zijn,maar tot nu toeis daar geen plaats voor schepen: vol!  We maken de komende dagen een plan. Het weer ziet er goed uit en er is nog steeds genoeg vaarwater.