Dag 55: plas Zwarte Water > Ommen

4 september 2017 - Ommen, Nederland

Meanderend tot het middelpunt van Overijssel

De stilte waar we ' s morgens van wakker worden is oorverdovend. :)) Er was geen wind, wel zon en verder rust op de paar bootjes op de plas.

We varen een héél klein stukje terug en draaien dan de Overijsselse Vecht op. Een hele mooie rivier met lage oevers, ooievaars, laag water ook daar, weidse uitzichten en bossen in de verte en campings!  We varen op ons gemakje en komen net voor de lunchpauze van 12-13 uur bij de eerste sluis. We stijgen 1,5 meter. Best wel wat in zo'n riviertje. Later bij de tweede sluis van Vilsteren is dat ook zo.

Na de eerste sluis meren we af in Dalfsen. Daar is een haven maar ook een mooie kade waar we aanleggen. De AH ligt er 100 meter achter. Ideaal! Er worden mooie huizen gebouwd aan de kade. Dalfsen leeft!

De boodschappen zijn weer  binnen voor 3 dagen en we varen verder. We kunnen onder de brug door. Zo varen we verder en komen zo bij de Vilsterense sluis , waar ook een vistrapje is. Hebben we al eens gezien dus laten we nu maar even.  Daarna is het nog een half uurtje varen tot Ommen. Verder kan niet. Als je met een sloepje of een kano bent kun je wel door en dan kom je op het Haandrikkanaal uit bij Gramsbergen. Wij niet!

Er is een havenkommetje met grasveld waar we aanleggen. Stroompaaltjes op de kant. €1,- Er is een soort container waar het havenkantoor is gevestigd met 1douche en wasmachine en droger. De douche is basic maar lekker als je je haren wilt wassen.

Het plaatsje Ommen is wel een toeristisch plaatsje vanwege de vele campings in de omgeving. De Jumbo is aan de overkant en verder zijn er veel restaurantjes en IJssalon Toscane ;)

Morgen zouden we hier kunnen fietsen maar gezien de weersvoorspelling , van alle weersites, met veel regen na donderdag, gaan we morgen weer de Vecht terug afvaren. Het is leuker om dit met mooi weer te doen. Daarna door de Weerribben, is ook leuker met droog weer. Zo schiet het allemaal wel aardig op. ondertussen genieten we gewoon door: weer of geen weer!

• Afstand: 29 km
  • Motoruren :4
  • Sluizen: 2 totaal: 85
  • Wind: ZW 2, temperatuur: 22 graden
  • Havengeld: € 11,- excl. stroom en douches, WiFi doet het ' morgen'  weer.
  • Ligging: op loopafstand van de voorzieningen

1. Herman Groen:
    5 september 2017
    Ik word (heel egocentrisch) door in het algemeen bijzonder dierbare herinneringen overspoeld als ik jullie reisverslag lees....
  2. Bernarda Hofman:
    6 september 2017
    Dalfsen, klein oud plaatsje. Pas geleden geweest na een bezoek aan de Fundatie in Zwolle. Lekker gegeten daar bij De VII Deugden. Dat is 20 meter van "jullie" Albert Heijn vandaan! Echt een aanrader voor de volgende keer.