Dag 56: Ommen > Wanneperveen ( Walengracht, Weerribben)

5 september 2017 - Wanneperveen, Nederland

Nu echt op weg naar huis....

Gisterenavond hebben we besloten dat we naar huis gaan varen. Geen fietstochtje meer rondom Ommen. We hebben nog een keer de weergoden ( =weerapps) bestudeerd en het is beter (lees: droger)  als we voor vrijdag thuis zijn. Vanaf vrijdag schijnt hebt te regenen tot het weekend erna. Dat gaat ons te ver, temeer we al zo dichtbij ons huis zijn.

Vanochtend dus om 10 uur varen zodat we de eerste sluis konden halen. Daarna in Dalfsen even aangelegd om te wachten voor de sluis die een eindje verderop ligt. Daar zijn niet veel aanlegmogelijkheden.

We komen er ondertussen achter dat het nieuwe toilet voor in de boot problemen heeft. We kunnen het water niet wegpompen. Baken! Net nieuw! Gelukkig gebeurt dit einde van de vakantie. En nog fijner: we hebben 2 toiletten aan boord. Nog meer dan thuis! Joepie! Gelukkig maar anders zou het emmertje er aan te pas moeten komen. Mèh!

Na dit baalmomentje varen we vrolijk verder. De Overijsselse Vecht af. De zon verstopt zich achter de wolken. Dat was niet de afspraak. We varen langs Hasselt en via het sluisje bij Aremberg richting de Weerribben. In die sluis, passen we precies met nog een boot. Het verval is slechts 50 cm maar ook dan ziet die andere boot kans om "zich op te hangen" gelukkig kan de schipper de lijn op tijd lostrekken. Moraal: blijven kijken! Ik  ben ook weer alert ;)

We zoeken een ligplaats op de kleine Beulakerweide, net in de Weerribben. Op de kaart staan nog ligplaatsen aangegeven maar dat is verleden tijd. We strepen ze door op onze kaart en varen verder. Nu liggen we in de stilte aan een rijtje palen. Het regende toen we aanlegden maar we zitten nu alweer buiten.

Lang leven het buitenleven!

• Afstand :49 km
  • Motoruren: 5,7 uur
  • Sluizen: 3 totaal : 88
  • Wind: Z3 temp. 20 graden
  • Ligplaats: palen: geen droge afstap mogelijk. Geen voorzieningen.

1. Renée:
    5 september 2017
    Hahaha zo opgehangen!!!! Zo word je ook gewoon lui he na zo'n vakantie. Dit houdt je wakker
  2. Conny:
    5 september 2017
    Wij hebben ons niet opgehangen hoor! Gelukkig niet haha!
  3. Annelies:
    5 september 2017
    Dit is een vakantie die de boeken in gaat als eentje die jullie flexibiliteit flink heeft getest!!!
    Maar ondanks alle wijzigingen hebben jullie toch weer lekker "geboterd".
    En straks weer heerlijk thuis in Tjerkwerd: ook weer genieten!!!
  4. Herman Groen:
    6 september 2017
    Goede thuisreis gewenst !
  5. Bernarda Hofman:
    6 september 2017
    Goed besluit! Zo hebben jullie even wat meer tijd om in te voegen in het komende werkritme. Maar de ervaringen van deze reis pakt niemand jullie meer af!