Van de Veenkanalen terug naar het begin

17 mei 2022 - Groningen, Nederland

We zijn weer in de stad Groningen😂 Je kunt er maar druk mee zijn😅

Van Stadskanaal tot aan Kropswolde/Zuidlaardermeer was een mooie tocht gisteren. Het eerste deel tot aan Bareveld,  waar je richting Veendam kunt gaan, kenden we natuurlijk al. We vertrokken pas om 11 uur en waren om 13 uur bij Bareveld. Daar stond onze eigen privé-brugwachter annex sluiswachter op ons te wachten. Hij had een scooter en er zin in!👍 “Ik ga u helemaal naar het Zuidlaardermeer brengen!” Komt goed! Duimpjes omhoog 👍👍😊. Op deze trajecten van de begeleide vaarten werken mensen met een zgn. ‘rugzakje’. Super gemotiveerd en vrolijk!
De convooivaarten gaan 3 x per dag.  Het is ongeveer 2,5 uur varen van Bareveld tot na de laatste brug  voor het Zuidlaardermeer. Een mooie route met veel oude draaibruggetjes en wat sluisjes.  Weinig aanlegplaatsen maar het kan wel. Het gaat goed tot na een half uur de brug weigert open te gaan. Wachten op een monteur uit Groningen. Die komt na 2 uur. Kwestie van een reset en het boeltje draait weer. Inmiddels heeft onze brugwachter assistentie gekregen omdat er verder geen boten zijn op dit traject. Het gaat vlot. We zijn benieuwd of we het Zuidlaardermeer halen want dan kunnen we weer alle kanten uit. Gevoel van opgesloten zitten, begint ( bij mij 😱)  toch wel te komen na de kapotte sluis en brug. De mannen blijken tot 18 uur te moeten werken en niet tot 17 uur zoals bij het traject Stadskanaal. Om half 6 zijn we op een hele mooie ligplaats net voor het Zuidlaardermeer.  Er ligt nog 1 boot! Het moet niet gekker worden 😜  We hebben 20 km gevaren en 6,5 uur onderweg 😂😂

Vandaag worden we wakker van de vogels en de ganzen met hun kuikens 🐤  Het is een heel mooi stil plekje. We blijven daar nog een paar uurtjes in zon zitten en vertrekken dan om 13 uur naar Groningen. We hebben gisterenavond allerlei routes uitgezocht  en gecontroleerd op stremmingen. We hebben keus genoeg. Morgen de Drentse hoofdvaart op. De Julianabrug is gedeeltelijk gestremd maar op 2 tijdstippen draait hij morgen. Dat moet lukken👍🙏.
Ondertussen genieten van deze zomerse vaardagen!

1. Annelies:
    17 mei 2022
    Hihi, wij gaan op de fiets sneller dan jullie op de boot!
    Veel vaarplezier morgen op de Drentse hoofdvaart, hopelijk zonder kapotte bruggen😜
  2. Conny:
    17 mei 2022
    Maar wij worden niet zo moe van dat varen 😂