9. Door de Veenkolonieën naar Scheemda

20 juli 2018 - Scheemda, Nederland

We waren er vroeg bij vanochtend. Om 9:45 u. kwamen de mannen van ‘Empathec’ ons ophalen. We gaan weer verder met de bruggen. Het blijkt dat, vanwege de droogte er slechts 2 keer per dag een convooi door de sluizen mag. Meer schuttingen zijn niet mogelijk vanwege de lage waterstand. Als we bij Bareveld zijn ( niet te verwarren met Barneveld zoals onze brugbediender steeds zei) wordt onze groep (3 boten) gesplitst. Wij gaan door naar Veendam, richting Winschoten. We sluiten aan bij een nieuw convooi. We zijn nummer 5 in de groep!

Met een slakkengang van 2 km/ uur varen we door Wildervank en Veendam. 2 Lintdorpen, zo gezegd. We lezen wat over de historie want we zien wel oude welvaart langs de kant: oude villa’s, grote kerken maar ook vergane glorie en veel geloop aangeboden huizen. Bijvoorbeeld: 2onder1kap nieuwbouw op 400m2 grond voor €147.000 - v.o.n.  Zo weten wij nu dat Winkler Prins, toen hij predikant was in Veendam, de hele encyclopedie heeft geschreven. En hij is maar een paar jaar predikant geweest. Dat zegt wat over de werkdruk (nieuw woord in Van Dale 2017!) van de predikant, lijkt me. Zo’n kleine 200 jaar geleden was Veendam de 2-de havenstad van zeeschepen in Nederland ( na  Amsterdam) het schijnt dat er toen zo’n 300 schepen lagen. Misschien daarom die scheepswerven aan het Winschoterdiep.

Wij tuffen lekker verder. Zo komen we terecht in Scheemda met een grote, bijna lege, haven. We kunnen hier de sleutel voor de zelfbediening van de sluizen en bruggen halen. De borg is €35,-  De supermarkt is 100 meter van de haven. Dat is praktisch.

Morgen gaan we richting Termunterzijl. Dan liggen we aan de Dollard. Het schijnt een mooie route te zijn om te varen. We moeten wel in beweging komen want we moeten alle kunstwerken ( bruggen en sluizen) zeg gaan bedienen. Dat wordt op - en afstappen!

1. Annelies:
    21 juli 2018
    Grappig hè, dat woord kunstwerken!
    Vóórdat ik Ernest kende, dacht ik altijd aan schilderijen of zo bij dit woord!!!
  2. Elisabeth:
    23 juli 2018
    Hoe leerzaam , je verslag!
    Nooit geweten , dat Winkler Prins predikant in Veendam was!
    En de betekenis van 'kunstwerken' was mij tot op heden ook niet bekend , Annelies!