De Veenvaart op en af

12 mei 2022 - Barger-Compascuum, Nederland

2 Dagen verder. We hebben de begeleide vaart gehad door het veengebied van NO Groningen. De brug- en sluisbediening is uitstekend. Het meeste gaat elektrisch. Wat kleinere fietsbruggetjes met de hand. Langs het kanaal zijn het alleen “lintdorpen”.  Best veel nieuw gebouwde woningen maar ook veel verpauperd. Grote verschillen. Zal altijd wel zo zijn geweest in dit deel van Nederland.
De weg langs het kanaal is wat lawaaierig door het verkeer van met name tractoren.  Gisteren kwamen we tot Emmer-compascuum. Ligplaatsen met stroom aan de kant. €1,,-  / kWh   We hebben geen stroom nodig want we hebben nieuwe grote accu’s 👏.
Vandaag varen we om 10:15 u weg. Niet veel km’s (8!) naar het Veenpark. Daar gaan we liggen, midden in het openluchtmuseum. .  We steken over om bij de receptie te komen.  Daar betaal je €10,- per opvarende maar dan mag je “gratis” het museum in. Het is interessant om te zien hoe de mensen zo’n 150-180 jaar geleden hier leefden. Armoedig bestaan in het veengebied waar de turf werd gestoken. Leuk om met kinderen heen te gaan. Een update van de informatie zou wel mooi zijn. Hun tijdbalk eindigt in 1970 en daar begint de toekomst, schrijven ze.

Het is een mooie tijd van het jaar om te varen: rustig en genoeg ligplaatsen en mooi weer erbij!

1. Irving Raghunath:
    12 mei 2022
    Leuk om dit te lezen. Hier zij Herman en ik jaren geleden ook geweest.