Laatste dag Veenkanalen

13 juli 2020 - De Deelen, Nederland

Stilte in de Turfroute vanochtend. Na 10 uur kwamen de eerste boten ons voorbij. Wij gaan om half 11 varen. Koffie met een zonnetje: goede combinatie ☺️. Ons eerst ‘obstakel’ is een brug bij Gorredijk. We bellen de brugwachter op. Hij komt! Echter na een half uur en een extra belletje, dacht hij dat we aan de andere kant van Gorredijk lagen. 100 excuses !  “Over een half uur ben ik bij u!” Ondertussen komen er nog wat bootjes bij. Om half 1 varen we Gorredijk in.  Daar leggen we aan op de passantenplaatsen. Stelling: Heb geen haast bij een vaartocht.
We lopen naar de AH, ongeveer 1km verderop in het centrum. Na onze lunch worden we weer opgepikt door de brugwachters.  Zij leiden ons naar de laatste sluis middenin Gorredijk. Precies voor een terras ( niet zo druk als andere jaren vanwege Corona). Goed opletten dat je geen blunder maakt in de sluis met ophangen, niet kunnen vastleggen, dwars in de sluis etc. Daar wachten de terassers natuurlijk op. Helaas: geen spektakel😋

De rest van de route is relaxed: een paar bruggen en vooral rechtdoor!
Het Friese landschap wordt steeds vlakker en weidser. We komen dicht bij huis. We varen naar het natuurgebied De Deelen vlak bij Heerenveen en Akkrum. Hier werd en wordt veen afgegraven. Daardoor ontstaan rechte waterbakken, zgn. petgaten. Daaromheen zijn mooie wandelpaden. Een mooi gebied: feest voor biologen! Het afgegraven veen wordt tegenwoordig in potgrond gebruikt. Dus geen turfjes meer! We lopen een route van 3,5 km. Vanwege Corona (weer!😅) mag je maar 1 richting oplopen. Het is ook heel smal op sommige plekken, dus logisch!
Met deze wandeling sluiten we ook deze Veenkanalen- vaartocht af. Bijna thuis, even zien hoe het daar is. De zomer is nog lang.
We’ll be back!

Cijfers:

Aantal sluizen van Heeg t/m De Deelen: 38
Aantal km’s: 381 km
aantal motoruren:53 uur

1. Annelies:
    13 juli 2020
    Dus in plaats van waterrotten, zijn jullie nu weer landrotten geworden!
    Is ook vast weer genieten! 😘😘