1 en 2 juni naar Dokkum, in Dokkum en uit Dokkum

2 juni 2021 - Lekkum, Nederland

De zomer is nu ook in Noord Nederland begonnen. Strakblauwe lucht en heerlijke temperatuur. We varen naar Dokkum. We zij nog maar een half uur onderweg en dan horen we een zachte alarmtoon bij het dashboard boven en beneden. We zien geen alarmerende lampjes aangaan en de piep is ook niet erg hard. Olie-temperatuur koelwater-lampjes gaan niet aan dus best wel vreemd.Na wat zoeken, kunnen we niets thuisbrengen, behalve koelwater in de bilge. Wolter belt met Eeuwe de Jong, die ons schip onderhoudt en van binnen en buiten kent. Inmiddels liggen we aan een kantje veilig afgemeerd.

Diagnose: verlies koelwater door lekke slang of losse koppeling. Hij adviseert om koppeling vast te draaien met moersleutel 7. Hij weet dat uit z’n hoofd. We vullen koelwater bij: 4 liter water gaat erin! (Van de ongeveer 10 liter).

We laten de motor lopen en dan horen we na een 10 minuten geen piep meer. We komen veilig in Dokkum aan en leggen aan tussen de molens. Het is niet druk. In het centrum is het gezellig druk. Wel weer heel leuk na de stille coronacentra in de steden.

Eind van de middag komen Renée en Simon even aan boord. Dat is gezellig.

Woensdag 2 juni gaan we weer verder na een slome opstart van de dag. We kunnen door 1 brug en dan liggen we al weer stil bij de laatste brug van Dokkum: het is 12 uur: lunchpauze voor de brègewippers.

De middag is het varen over de Dokkumer Ee richting Leeuwarden. Het is stil op t water, weinig bootjes. Wel een paar stoere jongens die zwemmen maar toegeven dat het best koud is. Ik waag t nog even niet!

We meren af aan een kantje naast een weiland waar de boer bezig is om z’n gemaaide gras binnen te halen. Ruikt lekker! De herrie van de tractor is gelukkig niet zo lang!

Morgen naar Heeg terug dan onderbreken we deze tocht en gaan we in de loop van volgende week verder naar Drenthe.

1. Annelies:
    2 juni 2021
    Wat super toch dat die onderhoudsman jullie boot zo goed kent!
    Uit z’n hoofd weten welke moersleutel je nodig hebt; die man moet je in ere houden, hoor! Goede vaardag morgen, zonder gepiep!😘😘🙋‍♀️🙋‍♂️