Een paar dagen in het hoge Friese land/water

31 mei 2021 - Engwierum, Nederland

29 en 30 mei route over de Lits en Leyen
Het mooie weer laat t nog een beetje afweten in het noorden. We varen tegen de wind in (N3)
naar het noorden. Via Akkrum, langs de Veenhoop, over het ruime waterrijke natuurgebied de
Leyen.
Omdat we een beetje koud waren geworden, lunchen we aan de kant in Opeinde. Uit de wind
en in de zon is dat lekker opwarmen.

We genieten van het varen en meren af in Petsleat in een mooi natuurgebied waar we eerder
al gefietst hebben.

Na t eten kijken we naar het online festival-evenement The Streamers. Het internet blijft het
goed doen, zonder te bufferen! En dat allemaal in “the middle of nowhere”.

De volgende ochtend is een strakblauwe lucht. We gaan varen naar het Lauwersmeer en wel
naar Ezumazijl! Dat is gehucht van 5 huizen en een verenigingshaventje. We gaan daarheen
omdat we willen lopen door het natuurgebied van het Lauwersmeer.
We leggen ( na telefonisch contact met de havenmeester te hebben gehad) aan de “oude
steiger” aan: te weten: 3 meerpalen en afstap naar de kant. Er komen , volgens ons, nooit
passanten. Er zijn ook geen voorzieningen zelfs geen stroom.

We maken een korte wandeling door het grasland naar 2 verschillende uitkijkposten en zien wilde paarden, zwanen en andere vogels. Onderweg ruiken we de meidoornstruiken die witte bloesems hebben.
Lekker! We zoeken de namen van de planten op met de app : PlantNet. Erg handig!

31 mei
Stil hier in Ezumazijl. Niemand te zien en te horen.
We beginnen vandaag met een wandeling over de zeedijk van het Lauwersmeer naar
Oostmahorn. Laverend tusssen de schapen en hun uitwerpselen, komen we in Esonstad.
Helemaal voor de toerist. Het is een klein dorpachtig resort met huis en in oud-Hollandse stijl
gebouwd. Alles voor de verhuur van Landal Greenparcs. Het leuke is dat we eindelijke weer
eens op een terrasje kunnen lunchen. Wat heerlijk! Zon erbij! Na de lunch wandelen door het
platteland van NoordoostFriesland terug naar Ezumazijl.

Daar vandaan vertrekken we weer. We verlaten het Lauwersmeer om op ons gemak richting
Dokkum te varen. Het is overal rustig. Lekker genieten. We liggen nu aan een van de mooie
steigers plaatsen in het Dokkumer Grootdiep net na Engwierum. Lekker plekje uit de wind in de stralende zon! Eindelijk de korte broek aan!

1. Annelies:
    31 mei 2021
    Wat is het overal heerlijk rustig! Zeker te noordelijk voor de meeste mensen😜
    Morgen vast weer een mooi zonnig dagje. Ik blaas al wat zon jullie kant op!