Varen in oktober 2021

31 oktober 2021 - Tjerkwerd, Nederland

Deze herfstmaand hebben we nog een paar kleine vaartochtjes gemaakt.
Op 6 oktober was het zulk mooi weer dat we vertrokken tm zondag 10/10. We vaarden eerst naar Sneek want ‘ s avonds moest er weer gezongen worden in m’n koor. We liggen dan met de boot voor de Sneker Waterpoort, op loopafstand van het Koor maar niet minder belangrijk op loopafstand van de Min 12! Een laatste ijsje van dit seizoen! De volgende dag varen we via Grou en Wargea naar Zuiderburen. Dat is een mooie plas met wat steigers. Grappig is wel dat iedereen z’n eigen steiger pakt. Dus per steiger 1 boot anders wordt t veel te druk 😜. We zitten tot half 8 buiten op t achterdek. Heerlijk nazomeren! De volgende dag wordt t Franeker. Er is zoveel keus aan ligplaatsen maar we kiezen voor het kommetje achter t bruggetje van 2,50m.  Lekker rustig!
Zaterdag door naar Harlingen. De Tjerk Hiddesluis door en via de Waddenzee naar het IJsselmeer. T blijft mooi vaargebied. Helemaal als je voor de boeg een zeehondje 🦭 ziet zwemmen die ons aankijkt en weer onder water duikt.
Via Workum varen we door naar de Bombrekken bij Oudega. Daar zijn we met nog 2 boten, ieder op z’n eigen steiger. Net zulke eigenheimers als wij zijn 😊.
Wat een heerlijke tocht was dit: prachtig herfstweer, weinig wind en veel zon. Die is in the pocket, zeggen we dan! Klaar voor de bruiloft op de 16e!!

Na de fantastische bruiloft van Renée en Simon is het herfstvakantie. Die week is het logeerpartijtjes-week. Dus varen schuiven we een weekje door! Het kan precies voordat het seizoen (lees: bruggen) in de winterstand gaat!  Echter Corona gooit roet in dit herfstvakantie-eten! Samen met de kleinkinderen blijken we allemaal Corona te hebben eind van de week ( was niet van de bruiloft!! maar van een school) gevolg Logeerpartij vervroegd afgebroken en wij een week in isolatie. Na de quarantaineweek zijn we donderdag 28/10 toch nog even 2 mooie vaardagen gaan pakken. Klein rondje naar Alde Faenen. Vrijdagavond voor de regen en de herfst 🍂  echt begint, weer thuis.

Soms loopt t anders maar we blijven flexibel! Hebben we geleerd als boters zijnde 😋

Vaarseizoen 2021 zit erop:het was een heerlijk seizoen!! We verkopen de boot nog niet 🤪

Facts and figures:

• ruim 1868 km gevaren
  • 93 dagen aan boord
  • 218 motoruren
  • aantal zonuren: veel
  • aantal regendagen: weinig (relatief 😉)