Op weg door het Groninger Hoge Land

26 juni 2020 - Reitdiep, Nederland

Net zoals in de rest van NL, was het een warme dag dus varen met een behoorlijke wind NO4-5 op de boeg, was top.

We verlaten ‘dynamisch’ Lauwersoog waar alles draait om de visafslag en de veerboot van en naar Schiermonnikoog. Overigens was Jachthaven Noordergat een aanrader. Goed sanitair en schappelijke prijs.
Je moet op t Lauwersmeer goed de betonning volgen omdat je anders in ondiep water komt. En dat zie je niet aan de bovenkant 😅  Met een goeie kaart en goeie ogen komen we zonder problemen in Zoutkamp aan. Grappig gezicht: al die Schotse Hooglanders met hun grote hoorns staan lekker tot hun buik in het water.  De Konikspaarden blijven op de kant maar liggen voor pampus.
In Zoutkamp is er precies een plekje van 12 meter waar we tussen passen. Mijn schipper is een kunstenaar😀. De haven is vol dus we hadden geen keus in afmeren.
Boodschappen doen en een ijsje 🍨 eten. Daarna varen we verder.  Het Reitdiep kronkelt lekker maar meestal hebben we de warme wind tegen. In het Reitdiep zijn verschillende afmeerpalen waar je heerlijk vrij kunt liggen.  Er is wel het eea bezet maar ook dit keer vinden we een plekje. Dat nodigt uit voor een duik! Verfrissend 💦😁. Het water is net een bad! Lekker!  Je ziet dat er van de strakblauwe luchten langzaam een wolkje komt aandrijven maar t mag geen naam hebben. Doen we dus ook niet.
Morgen is het plan Groningen. Op tijd in de stad hopen voordat het gaat regenen.