Dag 33: Zutphen

17 augustus 2021 - Zutphen, Nederland

Het is vandaag een beetje aan de frisse kant. Gelukkig hebben we de wind  deels achter en dan kun je toch aardig buiten zitten.  We vertrekken om half 11. We laten de dreigende regenbuien achter ons en dat lukt totdat we afgemeerd zijn in Zutphen.
Eerst nog een laatste stukje de Nederrijn afvaren tot de kop van de Gelderse IJssel. We varen zo’n beetje tussen de 7 en 8,5 km/uur tegen de stroom.  Bij het kruispunt G.IJssel, N.Rijn en Pannerdenschkanaal draaien we ruim voor de invaart op de IJssel, want je wordt enorm door de afgaande stroming weggezet. Je wilt liever niet op de kop ( keien) terecht komen! We hebben direct de stroom mee en we gaan minstens 14,5 km/uur. Ondanks al het water dat uit t zuiden kwam, is er nu niet veel meer stroming dan andere jaren. De waterstand is wel wat hoger, lijkt het (bij de bruggen).  Er is nog best wat verkeer stroomopwaarts. We hebben AIS en zien (op de navigatie) dus de beroepsvaart aankomen zodat we ze op tijd de ruimte kunnen geven.  Ze nemen de korte bochten, daar stroomt het minder hard.  Voor hen handig maar voor ons ook wel zo veilig😊

Net na de brug van Zutphen varen we de nieuwe Noorderhaven in. Daar liggen we nu. Ook hier is het Aan/Uit systeem om te betalen voor alles wat je nodig hebt. De haven is afgesloten met een pincode.  Je loopt zo het centrum in.  Dat wilden we doen. Helaas barstte de regenbui los, en die duurt nu al 1,5 uur. Dus dan vanavond of morgen maar.  Morgen staat een fietstocht in de omgeving op de planning. Dan is het hopelijk droog 😎

Vandaag 4 uur gevaren en 46 km opgeschoven🚤