Dag 39: Friesland

23 augustus 2021 - Rotstergaast, Nederland

Door het aantal bootjes dat voorbij vaart, weet je zonder te kijken, dat het vandaag een zonnige dag is.
Vandaag gaan we het laatste stukje ( van deze rondreis) varen maar wel met een omweggetje. We beginnen eerst met een klein stukje verderop aan te leggen omdat we wat fruit moeten kopen bij de enige supermarkt in Ossenzijl. Supermarkt is een groot woord voor deze winkel. Het is meer van het type ‘campingwinkel’. Toch kunnen we wat kiwi’s en bananen kopen.  Supermarkt “Braad” is nog net zo als 20 jaar geleden. De tijd heeft hier stil gestaan.
We leggen daarna aan in de passantenhaven annex camping in Ossenzijl om water te tanken.
Het is rustig zowel bij de ligplaatsen als op de camping. Veel water op de grasvelden!
Dan over de Linde naar Friesland. Het water heeft aan de kanten veel riet en de doorvaart is af en toe behoorlijk smal. Het is rustig qua tegenliggers, dat scheelt.
De wind uit t noorden is stevig. We vinden een mooi plekje ergens in de Tjonger, onder Heerenveen.
Daar liggen we eerst in ons uppie maar later komen er wat boten bij. Lekker uit de wind in de zon! Wij klagen niet ☺️

We hebben 30 km gevaren in 4 motoruren.