Dagje “binnen” varen

25 oktober 2019 - Elahuizen, Nederland

Veel wind!  Windkracht 4-5 op de kop. We besluiten om richting huis te gaan varen. Het weer is niet top. We zitten de hele dag binnen en varen rechtstreeks naar Heeg vnl. over het P. Margrietkanaal. We halen op een breed stuk een zwaar containerschip in, dat iets zachter vaart dan wij. Het kost even tijd, dat oplopen maar we hebben (gelukkig) genoeg ruimte. Als we in de buurt van Sneek komen wijzigen we ons  vaarplan. Immers naar huis gaan, betekent dan ook direct : einde vaarseizoen. Bovendien moeten we nog diesel voltanken. Dat willen we in Stavoren doen. Dus varen we Heeg voorbij en gaan we het Heegermeer over met dikke golven en water over, daarna de Fluessen tot we bij een klein kommetje komen. Daar gaan we liggen. Er zitten wat open stukken waardoor we de wind (5bft) op de zijkant van de boot hebben met aanleggen. Tegen de wind in een lijntje gooien om een meerpaaltje is met deze wind heel lastig. Er komt een aardige man die een lijn vangt. Nu liggen we lekker, redelijk beschut. Inmiddels is de wind aan gewakkerd tot 6bft. Morgen nog een klein stukje naar Stavoren en dan met een stevige wind terug naar Heeg. Morgen nog lekker weer dus dat sluit beter het vaarseizoen af dan vandaag😊