Lente vaartochten met Coronabeperkingen

12 juni 2020 - Friesland, Nederland

Dit is een bijzonder vaarjaar tot nu toe:

• heel mooi vaar-voorjaar dat al op 5 april (!)  voor ons begon!
  • veel ruimte op de steigers
  • weinig boten op t water
  • bruggen en sluizen die in het begin niet werden bediend vanwege Coronabeperkingen
  • jachthavens gesloten : geen stroom, water en sanitaire voorzieningen.
  • nauwelijks verhuurboten
  • vooral veel vogels en stilte op het water

Met name in april varen we kleine “rondjes” tussen Stavoren , waar we diesel tanken en helemaal tot bovenin bij Earnewald. Via het Pikmeer of langs Wergea, Heegermeer, Fluessen, Tjeukemeer: we hebben heel Friesland gezien!
Er is ruimte genoeg en we komen zelfs op kleine, stille vaartjes die we niet kenden in de Alde Feanen. Het geeft vooral in april en mei een bijzonder gevoel om zo alleen op t water te zijn. Alsof er een grote bom is gevallen en wij er alleen nog zijn met de vogels en de mooie natuur.
Er wordt per gemeente verschillend omgegaan met de beperkingen dus we moeten checken of bepaalde bruggen al wel draaien of nog niet. Medio mei is dat overal wel hetzelfde en is ons vaargebied ook al groter dan Fryslân. En het was ook heel leuk om na 17 vaardagen in Fryslân, ook weer eens de provincie grens over te kunnen. Met het pinksterweekend gaan we dus Overijssel in. Het weer is zomers! Helaas werkte de koelkast niet meer. Zonnesteek of Corona?? Daarom wilden we ‘s avonds aan de stroom liggen zodat we een stroomvretende  koelbox konden  aanzetten. Daardoor waren we op havens aangewezen. Dat lukt meestal maar niet in de hoofdstad van Overijssel: Zwolle: gesloten ivm Corona. Zij gaan pas 15 juni open. We hebben gelukkig genoeg andere mogelijkheden.

Je ziet in het pinksterweekend dat sloepminnend Nederland zich prima vermaakt op t water. Over de 1,5 meter afstand in de boten en 1 huishouden en niet meer dan 3 personen hebben we maar niet🤨

Vandaag hebben we weer de boot gepakt. Inmiddels hebben we al heel wat dagen op de boot gespendeerd. Een heerlijke plek om je aan de Coronamaatregelen te kunnen houden zonder thuis te blijven.

We zijn benieuwd hoe het verder gaat de komende zomer op t water. Vakantie in eigen land voor veel Nederlanders en komen die ook allemaal op t idee om lekker te gaan varen? Misschien weer terug naar oude tijden met veel schepen in de passantenhavens en in de sluizen?

Wij gaan t beleven!

1. Renée:
    13 juni 2020
    ♥️♥️
  2. Annelies:
    14 juni 2020
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen, lekker zo doorgaan. Met varen, genieten en schrijven natuurlijk!
    😘🙋🙋‍♂️