Terug het Friese land in

26 juni 2021 - Ossenzijl, Nederland

De regen blijft ons vannacht bespaard en de dag begint met zon en een zacht briesje. We gaan naar Steenwijk, dat is vlakbij waar we liggen. Deze ligplaats in het Steenwijkerdiep, beviel ons wel. Het is rustig, weinig voorbijvarende schepen. De brug draait voor ons à raison van €2,20 in het klompje. In Friesland is het klompjes bijna overal afgeschaft maar deze arme gemeente moet het hebben van de toeristen.
We leggen in Steenwijk vlak voor de passantenhaven aan omdat we daar kunnen watertanken. Wij doen ongeveer 4 dagen met een tank water (300 liter) en dan douchen we ermee ( iedere dag🐳) en koken, afwassen. Drinkwater tappen we vers in glazen flessen.
We varen tot in de doodlopende kom waar we aanleggen voor boodschappen. De Lidl zit op 50 mtr. en Jumbo ook.

Het is warm in de kom! We vertrekken snel en varen dan het kanaal Steenwijk -Ossenzijl op. Dat kanaal heeft heel erg veel ligplaatsen. Bijna overal kun je liggen als je zelfvoorzienend bent.
Er liggen ook best wel wat boten maar nog lang niet vol. Er zijn plaatsen nieuw gemaakt waar de dieren het water in en uit kunnen gaan maar het is zo breed dat mensen er ook makkelijk gebruik van kunnen maken. Misschien wel uit veiligheidsoverwegingen? Er zijn er nl. best veel!

Na Ossenzijl komen we Friesland weer in. We gaan bakboord uit naar de Linde, richting Kuinre. Stilte!

We leggen bij een Marrekriteplaatsje aan. We zijn de enige! Dat nodigt uit voor een duik! Heerlijk water. We zwemmen wat en wassen ons haar, nou ja, wassen…… echt schoon zal het wel niet worden als je ziet dat het water ook wel wat modderig zand op je lijf achterlaat. Het is wel lekker verkoelend.
Eind van de middag dreigt een regenbui maar die drijft grotendeels over. Morgen verder de provincie in. Het wordt vast een mooie vaardag ☀️

afstand gevaren: 24 km