Weer naar binnen : de IJssel op

20 augustus 2020 - Kampen, Nederland

Elke avond spelen we onze Rummikub competitie. Dus nog even een potje voordat we naar bed gaan. Blijkbaar is het een goed slaapmiddel want we maken heel wat slaapuurtjes. In de gemeente haven heb je wel wat deining. Dat is lekker liggen.
Vanochtend naar de Jumbo gelopen. Zo’n 15 minuten lopen door het oude dorp naar het ‘nieuwe’ dorp. Ondertussen was de harde wind Z wat minder geworden en om 13 uur gaan we varen.  We varen naar de overkant, wind is ZO-Z 3-4 geworden. Beschutting van de dijk (A6). Het Ketelmeer op en dan de IJssel op naar Kampen. Het is heel rustig op t water. We leggen aan in de haven van IJsselmuiden t.o. Het treinstation. Er stond een bord: geen passanten maar we mochten er toch in. Dat bord betekende dat de sanitaire voorzieningen zijn gesloten. Te klein gebouw om 1,5 mtr in acht te nemen. Wij hebben onze eigen sanitaire voorzieningen. We liggen met prachtig uitzicht op de brug van Kampen.
Pinnen kan pas volgend jaar dus kopen we over de brug naar de stad om geld te halen. En een ijsje 😋. De Kamperse toren heeft een koe hangen. Wat betekent dat eigenlijk? Het is een oud sterk volksverhaal: een zgn Kamper ui:

Een bekende Kamper Ui is "De koe aan de toren". De bouw van de Nieuwe Toren in Kampen stagneerde, waardoor er gras begon te groeien op de trans. Dat was een uitgelezen kans voor een koe om dit malse voer weg te vreten. Dus werd een koe met de kop in een lus de toren opgehesen. "Kijk", riepen de Kampenaren. "De koe heeft er veel zin in. Ze steekt de tong al uit de bek."
Zo leer je nog eens wat onderweg.