Naar de oude Middelseerûte

12 september 2020 - Scharnegoutum, Nederland

Deze periode is er ééntje van korte tripjes: afhankelijk van de agenda 📆 van deze pensionado’s en het weerbericht ruilen we ons huis in voor de boot.
Of je nu voor 2 weken of voor 4 dagen gaat; het is even ‘doorbijten’ voordat we weer in de boot zijn: boodschappen doen, kleding, boeken, kranten inpakken.
We varen via Sneek, waar alle kades vol liggen met plezierboten, zelf de ligplaatsdn in de Houkesloot liggen bijna helemaal vol. Maar ja, er is dan ook mooi weer voorspeld. Wij vinden het vandaag best fris: vest en jasje heb ik aan! Morgen wordt het beter!
Dan door naar de Domp, Oudvaart om op de Middelseerûte  te komen. Vroeger was daar dus een zee en lag Sneek bij wijze van spreken, aan zee, de Middelzee.  Nu is de Zwette ( Middelseerûte) een meanderend riviertje door weilanden, langs kleine dorpjes van Sneek naar Leeuwarden. De brughoogte is een kleine 2,50mtr. We halen de lichtbakken eraf en dan gaat t goed.
Op deze route zijn veel Marrekriteplaatsjes. We gaan om half 6 in een kommetje, net voor Scharnegoutum liggen. Er liggen nog een paar boten. Heerlijk rustig.