Dag 17: via Zuid-Willemsvaart en vele sluizen “omhoog” naar Aarle-rixtel

8 juli 2019 - Aarle-rixtel, Nederland

Omdat de vaarroute door ‘s Hertogenbosch maar 3x per week open is, hadden we de wekker gezet zodat we deze opening niet zouden missen. Advies was om ruim voor 11 uur voor de sluis (0) te liggen. Dat deden we: 9:30u.sharp💪  Doorvaarthoogte op die route is 3,40mtr. Aanlegplaatsen zijn er nauwelijks. We gaan langszij een schipper met z’n zus (70+] die sinds 3 jaar overgestapt zijn van de beroepsvaart naar pleziervaart.

Inderdaad komt de sluiswachter voor 11 uur en zijn we geschut in de grote kolk. Later bedacht ik me dat ik natuurlijk op m’n gemakje naar de winkel had moeten lopen voor mijn Bossche bol, maar als je je later iets bedenkt, is het dus te laat🤨.

We zijn dus om 11:15 uur door de sluis, dan varen we door naar de laatste brug om op de Zuid-Willemsvaart te komen. Die opent dan pas om 13 uur. Waarom niet meteen door, vragen we ons, zeker omdat er nauwelijks aanlegmogelijkheden zijn. We leggen aan de dukdalfen van de brug aan. Om half 1 komt er een vrachtschip die geladen heeft, achteruit terug naar “onze” brug. Dat is gunstig want dan gaat de brug eerder open. Niet dat we haast hebben hoor😉

De rest van de dag varen we in de opvaart de Zuid-Willemsvaart op, langs Veghel (vooral Jumbo distributiehallen), Beek en Donk en dan stoppen we in Aarle-rixtel. We varen vooral langs een drukke weg met veel industrie en distributiecentra. Het is niet de gezelligste route van het land maar we worden vlot bediend bij sluizen (6 vandaag in totaal). Bij de meeste sluizen gaan we fors omhoog, variërend van 2 meter tot zo’n 4 meter omhoog. Dus we zijn aardig op hoogte gekomen😋 We zitten nu op 23 meter ⬆️ NAP. We krijgen bijna last van hoogtevrees😜

Er zijn weinig aanlegplaatsen maar waar we nu liggen is genoeg plaats, met stroom als je dat wilt.Aan de overkant van de haven is de Kanaaldijk, een belangrijke verbindingsweg met aardig wat verkeer.

Morgen gaan we het Wilhelminakanaal naar Tilburg is het plan als alles het doet! Zou het net zo’n gezellige plaats zijn als Den Bosch? Misschien hebben ze daar wel Tilburgse Bollen🙈

Vanavond een nieuwe serie uitzoeken op Netflix, of NPOplus. Gisteren The Hunters uitgekeken! Goed!!

1. Annelies:
    9 juli 2019
    Tilburg heeft wel een paar leuke stukjes hoor: ga in ieder geval de nieuwe bibliotheek bezoeken in oude werkplaats NS!
    De Piushaven is ook leuk. Zou je daar mogen/kunnen liggen?? 😘😘😘
  2. Elisabeth:
    9 juli 2019
    Tilburgse bollen....🤔
    Misschien wel een kanshebbertje bij de Kruikenzeikers...