Dag 18: naar Tilburg

9 juli 2019 - Tilburg, Nederland

Vanochtend werden we wakker om 7 uur van de weg maar toen we het raamluik dicht deden, sliepen we weer door. Niet te lang omdat we om 10 uur weg wilden varen naar Tilburg: een route met veel bruggen en een sluis.  Vandaag was het een mooiere vaardag dan gisteren omdat de omgeving mooier was. Bovendien scheen de zon! Af en toe kwamen we een vrachtschip tegen. Deze zijn zo’n 60 meter lang (400 ton) en passen precies in de sluis. De schepen die over het Margrietkanaal varen zijn vaak 110 meter  en  1600 ton zoals de Treant waar we in 2017 hebben meegevaren.

We varen langs Lieshout waar we de Bavaria brouwerij zien. Op de kant een grote silo waar met grote letters “mout” opstaat en héél veel stapels kratten.  We hebben overwogen....... nee toch maar niet 😉.

We komen langs een camperkampeerplaats met jachthaven bij Oirschot. Best veel ruimte maar we varen nog even door. Wel een mooie kerk torent boven het plaatsje uit.

De bruggen worden heel vlot bediend. In Brabant is het echt verboden om door rood/groen licht te varen. Dan word je duidelijk verteld dat dat niet mag. Niemand doet dat ook, wij ook dus niet: netjes wachten tot de brug “gezekerd” is en het licht op groen. Wel even wennen, het wegverkeer moet daardoor wel wat langer wachten maar is t blijkbaar gewend.

We komen om 15 uur bij de draaibrug voor de Piushaven. De brug draait alleen op t hele uur. Melden bij de brugwachter annex havenmeester.  De Piushaven is omringd met gezellige terrassen en winkeltjes. Ze hebben aan 1 kant steigers met bolders die zijn weggewerkt in de steiger. Qua stroomvoorziening  is het niet zo goed geregeld: veel te weinig palen die heel ver weg staan. Gevolg: veel draden en verlengsnoeren/ haspels op de steiger en veel boten op 1 stroompunt. We hebben de boiler maar uitgezet, anders springt de aardlekschakelaar er uit met zoveel anderen.

Sanitair is oké en een wasmachine en droger (€0,00) is precies op het goede moment voor ons.

Eind van de middag komen Victor (neef) en Maartje bij ons gezellig borrelen😊. Morgen gaan we Tilburg verkennen. We hebben al tips gekregen en een goodiebag met promotiemateriaal inclusief een tripple blond van de Tilburgse stadsbrouwerij.

Brabantse gezelliggggheid met een zachte G😊

1. Renée:
    10 juli 2019