Dag 2: wachten wachten wachten

17 juli 2021 - Marknesse, Nederland

De zomer is begonnen. Het hoogseizoen ook 😉. Na een klein stukje over het Margrietkanaal (vanaf Brandemeer) kwamen we om half 12 aan bij de Margrietsluis van Lemmer. De hele wachtplaats lag al vol en er waren ook een paar grote jongens (beroepsvaart). Lekker zonnetje, koffie met cake, boekje
. Wie kan ons wat maken? Dan maar de volgende schutting! Helaas bleven er maar vrachtschepen komen dus uiteindelijk om 14:15uur gingen we de sluis in! Je zal maar voor 1 weekend een boot hebben gehuurd. Dan gaat de dag snel om!! Onze Duitse buren hadden em de hele week, zeiden ze!
Na de schutting varen we bakboord uit naar de NOPolder. Daar is obstakel 2: de Friese sluis. T schijnt dat je daar ook heel lang kunt wachten! Gelukkig waren de goden ons goed gezind: binnen 5 minuten lagen we binnen. Het verval van 5,5 meter is logisch: we zakken immers naar de vroegere ‘zeebodem’ van de voormalige  Zuiderzee. Je hoeft er niet veel aan te doen: touwen om de glijstangen en zakken maar. Gelukkig konden we op tijd een andere stang pakken want de eerste was krom en het touw liep bij aanleggen al vast. En daarna toch goed blijven kijken want je weet maar nooit!
Door de NOPolder is ook bij mooi weer, saai! We liggen nu in ons uppie aan de steiger in Marknesse!  Misschien komt er nog iemand bij ( denk t niet😋) want de sluizen worden tot 22 uur bediend!!
Morgen naar Ketelmeer en dan kiezen we hoe verder.

33 km gevaren, ruim 7 uur onderwegâ˜ș