Dag 3: naar een voor ons onbekend vaarwater

18 juli 2021 - Biddinghuizen, Nederland

Gisteravond nog even een rondje Marknesse. Op de foto kun je zien hoe ‘eenzaam’ we erbij liggen.  Dan ben je wel ‘waakzaam’ als je ineens midden in de nacht in een vreemde taal gesprekken hoort bij de boot. Brrr! Gelukkig liepen ze door!
Vanochtend bellen we de brug/sluis bediening Flevoland op. Via een keuzemenu geef je aan welke sluis je bediend wilt en vanaf welke kant: van beneden naar boven of andersom. Gelukkig kun je ze ook spreken als je keuze 1 indrukt. Kwamen we per ongeluk achter toen we direct nog een x belden. Het werkt vlot en goed.
Het is heerlijk rustig en we varen zo de NOPolder uit naar het Zwarte Water. We willen dit keer door de Flevopolder via Lelystad, Dronten naar Almere. Over IJsselmeer is NW 4 dus dat geeft veel water op de zijkant =rollen. Randmeren kan ook , maar dwars door de Flevopolder kennen we nog niet! Wat een avontuur!! 😉 Het is heerlijk weer: wind in de ‘poepert en zon op de toet’😎. Doorsteken via het Ganzediep en stukje Gelderse IJssel afvaren kan niet: deze rivier is gestremd voor pleziervaart vanwege de overstromingen en afvoer van het hoge water in Limburg. Ook de Rijn, Maas en de Waal is verboden gebied. (http://www.vaarweginformatie.nl onder ‘scheepvaartberichten’) zie ook de foto! Ik zag op NOS app foto’s van hoog water op de IJssel. Daar willen we zeker niet zijn!! Gelukkig hebben we er nu dus geen last van. We varen via Ketelmeer naar de sluis om de Flevopolder in te gaan. Ook deze sluis gaat vlot. Dan stuurboord uit na 250 meter en dan stopt het! Er liggen zo’n 10 boten half in de sluis en ervoor. Sluis heeft panne! Al een paar uur gestremd. Oef! Telefonisch komen we erachter dat over 15 minuten de monteur komt. We leggen aan maar na een half uur gooien we los. Dan maar niet via de Lage Vaart maar via de Hoge Vaart naar  Almere. Dat is een uurtje langer. Dat scheelt toch niks voor ons als  pensionado’s 😉

We vinden de Flevopolder vriendelijker ogen 👀 dan de NOPolder. Je kunt ver kijken over de landbouwakkers. Rechte vaarten en wat aanlegplaatsen. We stoppen in Biddinghuizen! We gaan vanavond eens even op onderzoek uit: wat zou deze jonge stad te bieden hebben 😜

46 km gevaren, 6 uurtjes

1. Ben:
    18 juli 2021
    Ontdekkingsreis! Wel vaak problemen met de (sluis)bediening in de polder. Wij zijn ervarings-lotgenoten