Dag 4: Almere IJsselmeer

19 juli 2021 - Almere Buiten, Nederland

Prima ligplaats vannacht: rustig. Ondanks dat er een dikke donkere  wolk dreigde vanochtend, heeft de zon vandaag weer gewonnen. We varen de Hoge Vaart verder af en zijn prettig verrast van de leuke afwisselende tocht qua landschap en natuur. Heel veel watervogels met jongen, bijzondere boomsoorten en als je Almere binnenvaart een keur aan verschillende bouwstijlen. Leuker dan verwacht. Onderweg komen we veel vrije aanlegplaatsen tegen. Op dit traject hadden we 1 opstaande keersluis ( foto) waar we onderdoor varen en naar t IJsselmeer de Zuidersluis die ook weer vlot bediend wordt!! Al met al  vinden we deze route door de Flevopolder een mooi alternatief voor de Randmeren of t IJsselmeer als je dat een keer zou willen.
Na Almere Stad zijn de Noorderplassen mèt ligplaatsen aangegeven op de kaart. We kunnen onder de beweegbare brug (3mtr.) door en gaan ff kijken. Er is een camping met tenten, Safaritenten en hutten maar niet echt bijzonder betrouwbare ligplaatsen  (verouderde steigers). We varen dus door en gaan naar de buitenhaven van Almere aan het IJsselmeer. Daar liggen we in een box. De passanten steiger in de kom is vanwege Corona gesloten. Een paar eigenwijze mensen die zeiden: “ Ah joh, iedereen is toch al gevaccineerd! Ik blijf lekker liggen!” De havenmeester zuchtte diep! Maar om half 7 zagen we dat ze toch moesten verkassen naar een box aan de buitenkant ( gniffel gniffel😉)

Een prima haven bij de WSV ‘ De Bloqc van Kuffeler” : kleinschalig met een heerlijke douche ( nieuw!) en een prachtig uitzicht over t IJsselmeer.

Naam van de watersport vereniging komt van het gemaal dat Zuid Flevoland droog gepompt heeft: Op 18 oktober 1967 stelde koningin Juliana het gemaal in werking. De polder viel op 29 mei 1968 droog. ‘De Blocq’ is het jongste gemaal van Flevoland. Het  is vernoemd naar dr. ir. V.J.P. de Blocq van Kuffeler (1878-1963), die belangrijk werk verrichtte voor de Zuiderzeewerken. Hij was vicevoorzitter van de Zuiderzeeraad. 😊

51 km gevaren in 7 uur!

1. Annelies:
    19 juli 2021
    Ik had nog nooit van deze dr. ir. V.J.P. de Blocq van Kuffeler gehoord. Dus weer wat geleerd👍
    (hi hi, Connypedia😂)