Dag 5: over de Amstel

26 juni 2019 - Aalsmeer, Nederland

Vannacht heerlijk geslapen na de feestdag! Het was niet zo warm als de nacht ervoor, nu was het maar 20 graden i.p.v. 27 graden! De grijze bewolking deerde ons niet! Lekker gedoucht in het havengebouwtje, watertanks en flessen water vullen. Het is overal rustig, lege boxen dus nergens hoef je te wachten. Daar hou ik van 👏

Om ca 12 u. varen de Sixhaven uit. We steken het IJ over naar het Oosterdok, achter het Centraal Station. We gaan dwars door Amsterdam onder de bruggen door: 2,60m doorvaarthoogte, naar de Amstel. Route ( speciaal voor onze Friese 😊bootvrienden) : Oosterdok, Oude Schans, Sint Antoniesluis, Zwanenburgwal, Amstel bij de Stopera, langs Hermitage, Carré  onder de Magere brug door en langs het Amstel Hotel. Dat gaat vlot. Ondanks dat we dit al vaker hebben gedaan, blijft het toch bijzonder om op deze manier door Amsterdam te trekken. We hebben geen noodstop hoeven maken voor agressief varende rondvaartboten. Wij waren sneller 😉. Wel wordt er op de marifoon geklaagd omdat boten in elkaars vaarwater zitten. En dat op te een lekker Amsterdams accentje! We volgen de Amstel en varen zo de stad uit. Het is een prachtige rivier met heel wat moois op de kant. Wel een dikke portemonnee meenemen als je een “stulpje” zou overwegen!  Inmiddels is het helemaal zonnig met een lekker windje in de poeperd. We leggen aan in Uithoorn. Een aanrader voor als je daar een nachtje wil blijven liggen. Mooie nieuwe steigers met voorzieningen op de kant,een ruim winkelbestand en een fijne ijssalon 😉🍦

Na ons bezoekje aan AH varen we weer verder. Er zijn wel wat aanlegplaatsen in de Amstel maar niet echt veel en vaak overwoekerd door gras. We meren af om half 5 bij WSV Jan Ploegensluis. Een mooie steiger met alles erop en eraan. Plaats genoeg.

Jammer is wel, en dat blijkt later, dat we onder een aanvliegroute Schiphol liggen! OMG wat een t....herrie is dat. Luister en kijk naar het filmpje en de foto van de decibelmeter! Het erge is dat die vliegtuigen werkelijk om de 2 minuten komen 🙈. De havenmeester zegt dat t ‘s nachts wel meevalt.  Het is nu 21:45u en ze komen niet meer iedere 2 minuten.  Wat benijden wij de bewoners hier NIET. Prachtige Amstel en landelijke omgeving maar geluidsoverlast is behoorlijk. Gelukkig is het maar  voor 1 nacht.

Morgen weer verder! 👌

1. Renée:
    27 juni 2019
    Oooh wat erg die vliegtuigen!
    Maar voor de rest: niet slecht 😍
  2. Annelies:
    27 juni 2019
    Ik had vroeger regelmatig vergadering in Aalsmeer: kon alleen met de ramen potdicht!
    Gauw doorvaren, hoor!