Dag 8: Haarlem

23 juli 2021 - Haarlem, Nederland

Eerst een correctie 😱: we voeren vandaag via het Noordzeekanaal naar Haarlem en natuurlijk niet via het NoordHollandskanaal , zoals ik gisteren schreef! Onze ervaringslotgenoten hebben dat  vast wel begrepen. Ik neem me voor om m’n  hersenen uit de vakantiemodus  te houden, tijden het bloggen 😌

Vanochtend dus de Sixhaven verlaten. We varen dan op het Noordzeekanaal ( jaja!) richting de Noordzee. Vandaar de naam 😜. Daar krijg je al wat grotere schepen maar het is best rustig. Altijd wel imposant die joekels van zeeschepen aan de kant. Dan heet er eentje toevallig Giant! Lekker origineel 😋, maar ook Vision! Met zo’n schip heb je dat natuurlijk al snel😅

Het is truienweer. De zon komt niet goed tevoorschijn. Na ongeveer 2 uur varen slaan we  bakboord uit naar het Zijkanaal richting Haarlem. Iedere minuut zien we een KLM- vliegtuig opstijgen. Je wilt er niet wonen, qua geluidsoverlast.
Dan zijn we net te laat voor een sluisSchutting. Deze gaat ook wel heel traag. 5 kwartier later varen we uit. In de sluis moet ieder schip €3,50 betalen in het sluishuisje. Dat vertraagt enorm want er wordt vriendelijk omgeroepen dat “wie nog niet betaalt heeft, dit even moet komen doen” Zo ook wij, en andere niet oplettende types! Daarna zagen we pas het bordje 😂

Dan  door naar Haarlem. In een soort convooi. De bruggen worden traag bediend. Herinnerden we ons ineens van de vorige keer. De tip om bij de molen te gaan liggen, hebben we helaas niet kunnen waarmaken. Er was geen goede ( lees: alleen te kleine) plek  dus varen we door. Dan zien we een mooi plekje na het ophaalbruggetje( foto). We gaan door de brug en in de remmen en achteruit. Hoe bizar is het als schip no. 4 in de rij dan boos doet dat hij daar wilt gaan liggen. Terwijl we al bijna aan de kant liggen. Vreemde vogels op t water. T was zo’n schipper die telkens bij sluizen en bruggen ieder voorgaand schip probeerde te passeren om de eerste te zijn . Haha mislukt😜. Eerlijk gezegd is t behoorlijk onbeschoft en kost t me moeite om niet een opmerking te maken. Maar….. ik ben een wijze vrouw 😇

Nog even naar de Grote Markt gelopen en heerlijk in de zon ( die was er weer!) op een terrasje gezeten .  Morgen: dagje Haarlem en daarna …. Wordt vervolgd🥳